عنوان | اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعارض والد فرزند و قلدری در نوجوانان مادر سرپرست |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه روانشناسی خانواده شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 80-69 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تنیدگی قلدری تعارضات والد فرزند ذهن آگاهی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی دانشآموزان پسر تعارضات مادر فرزندی خانواده مادر سرپرست اهواز (شهرستان) |
چکیده |
کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی یک برنامه گروهی است که با کمک ترکیبی از مراقبه ذهنآگاهی، آگاهی بدنی و تمرینات یوگا با هدف افزایش آگاهی انجام میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تعارض مادر- فرزند و قلدری در نوجوانان مادرسرپرست شهر اهواز بود. روش پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر، در سال تحصیلی 97- 96 تشکیل میدادند. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز پسر مادر سرپرست بود که در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی را بهصورت یک جلسه در هر هفته دریافت و گروه کنترل هیچ گونه مداخلهای دریافت ننمودند. هر دو گروه درمرحله پیش آزمون، پس- آزمون و پیگیری پرسشنامه تعارض والد- فرزند (PCC) و پرسشنامه قلدری (IBS) را تکمیل کردند. یافتههای پژوهش نشان داد آموزش کاهش تنیدگی موجب کاهش تعارضات والد-فرزند و قلدری آزمودنیهای گروه آزمایش شده است و این اثر تا مرحله پیگیری ماندگار است. با توجه به اثربخشی این روش، اجرای چنین جلساتی توسط روانشناسان، مشاوران مدارس و سایر درمانگران خانواده توصیه میشود. |
کد مقاله | 35910 |
تعداد بازدید | 249 |
|