• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارزیابی بازتاب هرمنوتیک توحیدی و نظریه دوحرکتی در آرای تفسیری آمینه ودود
تعداد صفحات 25
نویسنده مهین حاجی زاده - محمد جهانگیری اصل
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دين سابق) - دانشگاه علامه طباطبایی سال 10 پیاپی 36
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - ترویجی
محدوده صفحات 183-159
زبان فارسی
کلید واژه قرآن  فمینیسم اسلامی  آیات قرآن  زن و تفسیر قرآن  تفسیر قرآن   هرمنوتیک  امینه ودود  هرمنوتیک توحیدی  نظریه دوحرکتی  فضل الرحمن  آرای تفسیری  تفسیر زنانه  
چکیده در مکاتب و نظریه‌های ادبی معاصر، معنا را اغلب مولود قدرت قرائت تفسیری خواننده می‌دانند که این رویکرد بیشتر برگرفته از آرای اندیشمندان غربی به نسبت متون مقدس است. متفکران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. امینه ودود فیمینیسم نو مسلمانی است که می‌کوشد رویکردی بر مبنای بازتفسیر قرآن بر اساس روشی هرمنوتیکی برگرفته از آرای «هرمنوتیک توحیدی» و نظریه ی «دوحرکتی» فضل‌الرّحمن داشته باشد. از ویژگی‌های مهمّ این روش، التفات به زمینه‌های تاریخی ظهور متن، قابلیّت‌های زبانی زبان وحی و توجّه به ذهنیّت خوانندة متن و نقش دادن به متن و خواننده بصورت همزمان است. ودود می‌کوشد شیوة هرمنوتیکی فضل‌الرّحمن را به صورت مصداقی دربارة برخی آیات قرآن که مربوط به حوزه زنان است اجرا کند و با دیدی کاملا زنانه آیات قرآن را مورد بررسی قرار دهد. ودود در واقع به دنبال تفسیر زنانه از قرآن است اما تفاسیر او هیچ فرقی با تفاسیر فضل‌الرحمان ندارد. مساله آنجاست که رویکرد جنسیتی ودود به تفسیر آیات قرآن، تا چه حد توانسته تولید محتوای تفسیری کند و به تبع آن محققان طراز اول علوم قرآنی را با خود همسو سازد. پژوهشگران در این مقاله بر اساس شیوه توصیفی- تحلیلی به نقد و بررسی تاثیر هرمنوتیک توحیدی فضل الرحمان و بویژه نظریه دو حرکتی وی بر آراء امینه ودود در کتاب معروف وی تحت عنوان «قرآن و زن» پرداخته اند. دستاورد کلی پژوهش مبین ان است که امینه ودود بر خلاف ادعای خویش، هیچ گونه ابتکاری تفسیری و زنانه به نسبت فضل الرحمن نداشته، بلکه در حقیقت، وی بیشتر در قالب یک مقلد قد علم نموده است و در تحلیل و واکاوی لغوی آیات قرآن کریم دقت کافی نداشته است.

کد مقاله 35812
تعداد بازدید 233

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397