عنوان
|
نقد آرم (نشانه)، بر پایه کهن الگوهای آنیما روان زنانه و آنیموس روان مردانه بر اساس تئوری کارل گوستاویونگ مطالعه موردی: آرمهای آب و فاضلاب، آتش نشانی |
تعداد صفحات
|
6 |
نویسنده
|
اصغر فهیمیفر - آزیتا شکوهی زادگان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا سابق) - پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران شماره 3 پیاپی 79 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
22-17 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آنیما آنیموس کهن الگو آرم (نشانه) آرم آب و فاضلاب آرم آتش نشانی تئوری کارل گوستاو یونگ
|
چکیده
|
برخی از الگوها مانند مادینه روان (آنیما) و نرینه روان (آنیموس)، جنبه فعالتری دارند. منظور از آنیما، توصیف جنبه های زنانه ضمیر ناخودآگاه یک مرد است و همچنین آنیموس، برای توصیف صفات مردانه یک زن به کار میرود. این کهن الگوها میتوانند در قالب یک فرم بصری بروز کنند و به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در طراحی آرم یا نشانه تاثیر داشته باشند. پژوهش حاضر، به روش توصیفی – تحلیلی است. گردآوری داده ها با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای انجام شده است. هدف از این پژوهش، بررسی و نقد کهن الگویی دو آرم آب و فاضلاب و آتش نشانی، بر اساس دو کهن الگوی آنیما و آنیموس است. طراحی آرم به عنوان یک بیان تصویری که سابقه ای کهن دارد، خود نیز بیان نمادینی است که میتواند نمادهایی را به همراه داشته باشد که برگرفته از اسطوره ها، کهن الگوها و افکار اجدادیمان است. به موازات این امر، وجود کهن الگوهایی همچون آنیما و آنیموس، ممکن است در طراحی آرمها تاثیرگذار باشد. ضمن تجزیه و تحلیل کهن الگویی آرمهای آب و فاضلاب و آتش نشانی بر اساس تئوری یونگ، میتوان نتیجه گرفت که در آرم آب و فاضلاب، تأثیر کهن الگوی آنیما و آرم آتش نشانی، تأثیر کهن الگوی آنیموس مشاهده میشود.
|