عنوان
|
طراحی بسته توانبخشی شناختی خانواده محور و بررسی تأثیر آن بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
سولماز قاسمی - علی اکبر ارجمندنیا - مسعود غلامعلی لواسانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 10 شماره 2 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
215-200 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تهران کارکردهای اجرایی نارساخوانی توانبخشی شناختی توانبخشی شناختی خانواده محور دانشآموزان نارساخوان
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی بسته توانبخشی شناختی خانوادهمحور و بررسی تأثیر آن بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان بود. روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون _ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال نارساخوانی بود که در سال تحصیلی 1397- 1396 در مراکز دولتی اختلال یادگیری شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. از بین مراکز دو مرکز انتخاب و سی دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو مرحلهای در دو گروه 15 نفره آزمایشی و کنترل تخصیص یافتند. گروه آزمایشی 12 جلسه مداخله توانبخشی شناختی خانوادهمحور را به مدت 1 ساعته در هر هفته به مدت 3 ماه دریافت کردند. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخله با آزمون سنجش بازداری شناختی بشرا (رفیحخواه و همکاران، 1395)، آزمون حافظه فعال برای کودکان (حافبک) (پیکرینگ و گدرکول، 2001)، آزمون یکپارچگی دیداری و شنیداری (سندفورد و ترنر، 1994) و همچنین پرسشنامه رتبهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف (جرارد و همکاران، ۲۰۰۰) مورد ارزیابی قرار گرفتند و از تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری برای تحلیل دادهها استفاده شد. تحلیل دادهها با SPSS24 انجام گرفت. یافتهها: یافتهها نشان دادند که مداخله توانبخشی شناختی خانوادهمحور با تأکید بر کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، توجه مداوم و بازداری) روی کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان تأثیر معناداری داشت (01/0 > P). نتیجه گیری: توانبخشی شناختی خانواده محور مبتنی بر توجه مداوم، حافظه فعال و بازداری بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان تأثیرگذار میباشد.
|