عنوان
|
اثربخشی برنامه آموزشی روابط درون خانوادگی بر رضامندی زوجیت مادران و تابآوری خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
الهام شفیعی - سوگند قاسم زاده نساجی - غلامعلی افروز |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 10 شماره 2 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
199-189 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی اتیسم رضایت زناشویی زوجین تهران مادران کودکان اتیستیک روابط در خانواده رضایتمندی زناشویی زنان برنامههای آموزشی تابآوری والدین کودکان با اختلال اتیسم تابآوری خواهران
|
چکیده
|
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزشی روابط درون خانوادگی بر رضامندی زوجیت مادران و تابآوری خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم بود. روش: این پژوهش یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران و خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم ساکن شهر تهران در سال 1397 بودند که از میان آنها نمونهای به حجم 24 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) گمارده شدند. از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش برنامه آموزشی روابط درونخانوادگی را در 9 جلسه دریافت کردند. ابزار پژوهش حاضر شامل مقیاس رضامندی زوجیت افروز (1389) و مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون (2003) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی روابط درونخانوادگی بر متغیرهای رضامندی زوجیت و تابآوری اثربخش بوده و اثر این تغییر تا مرحله پیگیری پایدار مانده است (05/0 > P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی روابط درونخانوادگی رضامندی زوجیت مادران و تابآوری خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم را افزایش میدهد.
|