• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نگرش دختران مجرد به ازدواج و ارتباط آن با مصرف محصولات فرهنگی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
تعداد صفحات 12
نویسنده زینب کاوه فیروز - اعظم صارم
مشخصات نشریه فصلنامه علوم پزشکی صدرا شماره 4 پیاپی 56
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 402-391
زبان فارسی
کلید واژه ازدواج  دختران مجرد  مصرف فرهنگی  مدرنیزاسیون  دانشگاه علوم پزشکی شیراز  نگرش به ازدواج  محصولات فرهنگی  دیدگاه‌های دختران مجرد  ازدواج دختر  نگرش دختران به ازدواج  کارمندان دانشگاه  نگرش دختران  
چکیده مصرف فرهنگی یکی از شیوه­ های رایج برای هویت ­یابی به ویژه در دوران معاصر است که می ­تواند بر انتخاب ­هایی که با هویت افراد در ارتباط است از جمله ازدواج تأثیر بگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش دختران مجرد به ازدواج و ارتباط آن با میزان مصرف محصولات فرهنگی آنها در بین شاغلین دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است. با استفاده از چارچوب نظری تحقیق، محصولات فرهنگی با پنج مؤلفه 1-فعالیت­های فرهنگی، 2-مطالعه کتاب، روزنامه و مجلات، 3-استفاده از برنامه ­های ماهواره، 4-استفاده از اینترنت و 5-استفاده از برنامه­ های رسانه­ های داخلی (تلویزیون، رادیو و سینما) که به نظر می ­رسید بر متغیر وابسته تحقیق (نگرش به ازدواج) اثرگذار باشند، از طریق پرسشنامه ­ای با 14 گویه و با استفاده از طیف لیکرت سنجیده شده است. برای عملیاتی کردن آن از پاسخگویان خواسته شده میزان مصرف فرهنگی خود را بر طبق شش گزینه، از طیف (اصلاً تا بسیار زیاد) مشخص نمایند. نمرات پاسخگویان در هر مورد جمع زده شده و به عنوان میزان مصرف فرهنگی لحاظ گردیده است. جامعه آماری تحقیق، دختران مجرد شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند، حجم نمونه 345 نفر و داده ­ها به روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع­ آوری شده است.
یافته ­های پژوهش نشان داد که درصد قابل توجهی از افراد نمونه تحقیق (1/39 درصد) به ازدواج نگرش منفی دارند و همه مؤلفه ­های مصرف فرهنگی بر نگرش به ازدواج اثرگذار بوده ­اند. میزان استفاده از اینترنت و عضویت در شبکه­ های مجازی نظیر تلگرام با ضریب بتای 618/0- مهمترین متغیر مصرف فرهنگی اثرگذار بر نگرش دختران به ازدواج بوده است.

کد مقاله 35714
تعداد بازدید 274

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397