عنوان
|
اثربخشی آموزش خانواده به شیوه شناختی رفتاری (CBT) بر سازگاری زناشویی، تابآوری و کیفیت زندگی زوجین |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
مرتضی احمدی تبار - بهنام مکوندی - منصور سودانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و مطالعات خانواده - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز - مصوب دانشگاه آزاد سال 11 پیاپی 41 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
41-23 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش خانواده سازگاری زناشویی کیفیت زندگی رویکرد شناختی رفتاری تابآوری کیفیت زندگی زوجین
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش خانواده به شیوه شناختی- رفتاری (CBT) بر سازگاری زناشویی، تاب آوری و کیفیت زندگی زوجین بود. روش پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون – پسآزمون با گروه گواه و انجام پیگیری بود. تعداد 40 نفر در این پژوهش شرکت کردند و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامههای سازگاری زناشویی (MAQ)، تاب آوری (CD-RAS) و کیفیتزندگی (WHOQOL) بود مداخله آموزشی برای گروه آزمایش در طی 10 جلسه یک و نیم ساعته و هفته ای یک بار اجرا شد. تحلیل داده ها نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و گواه در افزایش سازگاری زناشویی، تاب آوری و کیفیت زندگی در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و نیز پیگیری وجود دارد. بر این اساس برنامه آموزش خانواده به شیوه شناختی – رفتاری در هر سه متغییر مؤثر است. نتایج این پژوهش می تواند به درک نقش مهمی که آموزش خانواده در بهبود سازگاری، تاب آوری و کیفیت زندگی ایفا نمایند، کمک کند، لذا آموزش این برنامه آموزشی در مراکز مشاوره برای زوجین پیشنهاد می شود.
|