عنوان
|
تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق سبکهای فرزندپروری و باورهای معرفتشناختی در دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر تهران |
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
علی مهربان - ابوالفضل کرمی - حسن اسدزاده دهرائی - نعمت ستوده اصل |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی سال 10 شماره 2 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
236-209 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری پیشرفت تحصیلی تهران فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه باورهای معرفتشناختی دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان دوم دبیرستان مدل ساختاری سبک فرزندپروری
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق سبک های فرزندپروری و باورهای معرفت شناختی در دانش آموزان متوسطه دوره دوم بود. (تعداد 400 نفر از دانشآموزان مناطق آموزش و پرورش شهر تهران برای شرکت در این تحقیق انتخاب شدند). نمونه پژوهش به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید که از این تعداد، 220 نفر دانش آموز دختر و 180 نفر دانش آموز پسر به پرسشنامه های سبک های فرزندپروری بامریند (BPSQ) و پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر (EQ) پاسخ دادند. نتایج این پژوهش نشان داد، سبک های فرزندپروری اقتداری تاثیر مستقیم مثبت و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارند. سبک های فرزندپروری استبدادی تاثیر مستقیم منفی و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارند. در حالیکه سبک های فرزندپروری سهل انگاری تاثیر مستقیم منفی و غیر معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارند. همچنین ضرایب همبستگی پیرسون بین ابعاد پرسشنامه باورهای معرفت شناختی با پیشرفت تحصیلی نشان داده شده اند، که ساده بودن، قطعیت و منبع دانش همبستگی مثبت و رابطه معناداری با پیشرفت تحصیلی دارند، ولی یادگیری ذاتی و یادگیری سریع، همبستگی منفی با پیشرفت تحصیلی دارند.
|