عنوان | بررسی ارتباط بین مدگرایی و هویت اجتماعی در بین دختران جوان 15 تا 29 سال شهر کرمان |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 10 شماره 3 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 238-215 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت فرهنگی هویت اجتماعی کرمان هویت ملی هویت دینی دختران جوان هویت خانوادگی گرایش به مد هویت فرهنگی دختران هویت تاریخی |
چکیده |
مدگرایی، گرچه ریشه در نیازهای طبیعی جوانان دارد و برخاسته از روحیه نوگرایی جوانان است و گرایش به مد، بیانگر نوعی تجدید نظرخواهی و در واقع تلاش در جهت نو کردن و تغییر در مسائل مختلف ظاهری زندگی است. با توجه به اهمیت بحث از احساس پیامدهای مدگرایی، پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش و ابزار تحقیق پرسشنامه به دنبال پاسخ به این سؤال اصلی می باشد که آیا بین مدگرایی و ابعاد مختلف هویت اجتماعی ارتباط وجود دارد؟ جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی دختران 15 تا 29 سال شهر کرمان می باشد که تعداد 384 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و معادلات ساختاری AMOS Graphic استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین مدگرایی با هویت اجتماعی (33/0 P = ) و شاخصهای آن یعنی هویت ملی (43/0- P = )، هویت دینی (38/0- P = )، هویت فرهنگی (22/0- P = )، هویت تاریخی (26/0- P = )، و هویت خانوادگی (36/0- P = ) دختران جوان شهر کرمان ارتباط منفی، معکوس و معنادار وجود دارد. بنابراین تمامی فرضیه های پژوهش تأیید میشوند. همچنین نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری (AMOS Graphic) نیز نشان میدهد که مدگرایی بر هویت اجتماعی تأثیر متوسط و منفی (43/0-) دارد. |
کد مقاله | 35587 |
تعداد بازدید | 198 |
|