• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی ارتباط بین مدگرایی و هویت اجتماعی در بین دختران جوان 15 تا 29 سال شهر کرمان
تعداد صفحات 24
نویسنده فاطمه کوهستانی بهرآسمانی - اصغر محمدی - اسماعیل جهانبخش
مشخصات نشریه فصلنامه زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) سال 10 شماره 3 پیاپی 39
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 238-215
زبان فارسی
کلید واژه هویت فرهنگی  هویت اجتماعی  کرمان  هویت ملی  هویت دینی  دختران جوان  هویت خانوادگی  گرایش به مد   هویت فرهنگی دختران  هویت تاریخی  
چکیده مدگرایی، گرچه ریشه در نیازهای طبیعی جوانان دارد و برخاسته از روحیه­ نوگرایی جوانان است و گرایش به مد، بیانگر نوعی تجدید نظرخواهی و در واقع تلاش در جهت نو کردن و تغییر در مسائل مختلف ظاهری زندگی­ است. با توجه به اهمیت بحث از احساس پیامدهای مدگرایی، پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش و ابزار تحقیق پرسش­نامه به دنبال پاسخ به این سؤال اصلی می­ باشد که آیا بین مدگرایی و ابعاد مختلف هویت اجتماعی ارتباط وجود دارد؟ جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی دختران 15 تا 29 سال شهر کرمان می­ باشد که تعداد 384 نفر از آن­ها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته است. هم­چنین برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از نرم افزارهای SPSS و معادلات ساختاری AMOS Graphic استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین مدگرایی با هویت اجتماعی (33/0 P = ) و شاخص­های آن یعنی هویت ملی (43/0- P = )، هویت دینی (38/0- P = )، هویت فرهنگی (22/0- P = )، هویت تاریخی (26/0- P = )، و هویت خانوادگی (36/0- P = ) دختران جوان شهر کرمان ارتباط منفی، معکوس و معنادار وجود دارد. بنابراین تمامی فرضیه­ های پژوهش تأیید می­شوند. هم­چنین نتایج حاصل از مدل معادله­ ساختاری (AMOS Graphic) نیز نشان می­دهد که مدگرایی بر هویت اجتماعی تأثیر متوسط و منفی (43/0-) دارد.

کد مقاله 35587
تعداد بازدید 198

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397