عنوان | بررسی نقش واسطهای جو روانشناختی در رابطه میان هوش فرهنگی و سازگاری شغلی معلمان زن |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 10 شماره 3 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 186-171 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مشهد معلمان زن زنان فرهنگی معلمان ابتدایی هوش فرهنگی سازگاری شغلی جو روانشناختی |
چکیده |
هدف مقاله، تبیین نقش واسطه ای جو روانشناختی در رابطه میان هوش فرهنگی و سازگاری شغلی معلمان زن است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع همبستگی با تأکید بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان زن ابتدایی ناحیه 5 شهر مشهد که بالغ بر 150 نفر بودند، می باشد. در این پژوهش، تعداد 102 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد جو روانشناختی کویز و دکوتیز، هوش فرهنگی آنگ و همکاران و سازگاری شغلی پورکبیریان بود. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی محتوا تأیید و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. که به ترتیب هوش فرهنگی 92/0، جو روانشناختی، 94/0 و سازگاری شغلی، 85/0 بود. داده ها با آزمون های کولموگروف-اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری (SEM) تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از آن بود که بین هوش فرهنگی با سازگاری شغلی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. بین هوش فرهنگی و جو روانشناختی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. بین جو روانشناختی و سازگاری شغلی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. جو روانشناختی در رابطه بین متغیرهای هوش فرهنگی و سازگاری شغلی نقش واسطه گری معنی دار ایفا میکند. |
کد مقاله | 35585 |
تعداد بازدید | 193 |
|