عنوان
|
رابطه بلوغ عاطفی، حمایت اجتماعی ادراک شده و جو عاطفی خانواده در بین دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر قم |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
رضا جعفری هرندی - فاطمه رجایی موسوی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی - دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
172-147 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
حمایت اجتماعی دانشآموزان دختر حمایت اجتماعی ادراک شده بلوغ عاطفی قم (شهرستان) جو عاطفی خانواده دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دوم دبیرستان جو خانواده جو عاطفی دانشآموزان سوم دبیرستان
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بلوغ عاطفی، حمایت اجتماعی ادراک شده و جو عاطفی خانواده، در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه شهر قم، در سال تحصیلی 96- 1395 و در حدود 4980 نفر از دانش آموزان دختر را شامل میشد. 357 دانشجوی دختر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین کلیه دانش آموزان دختر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، سه پرسشنامه جو عاطفی خانواده (هیل برن، 1964)، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988) و مقیاس بلوغ عاطفی (سینک و بهارگاوا، 1991) بودند. طبق نتایج به دست آمده: 1. بین «بلوغ عاطفی»، «حمایت اجتماعی ادراک شده» و «جو عاطفی خانواده» همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. 2. حمایت اجتماعی ادراک شده و جو عاطفی خانواده می توانند بلوغ عاطفی را پیش بینی کنند. 2. تنها در متغیر«بلوغ عاطفی» تفاوت معناداری بین دانش آموزان ناحیه 1 و 4 مشاهده شد اما در متغیرهای دیگر، تفاوت معناداری بین این دو ناحیه وجود نداشت. جهت پیشگیری از مشکلات تحصیلی و شغلی میتوان با برنامه ریزی صحیح در جهت ارتقای بلوغ عاطفی، جو عاطفی خانواده و حمایت اجتماعی ادراک شده بیش از پیش کوشید.
|