عنوان
|
آزمودن و مقایسه مدل رابطه علی الگوی ارتباطات خانوادگی (گفت و شنود و همرنگی)، فراشناخت و گرایش به تفکر انتقادی با در نظر گرفتن نقش میانجیگری باورهای معرفتشناختی (مورد مطالعه: دانشآموزان پایههای مختلف تحصیلی دبیرستانهای اهواز) |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
اسفندیار سپهوند - منیجه شهنی ییلاق - سیروس عالی پور بیرگانی - ناصر بهروزی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی تربیتی (مصوب وزارت علوم) سال 15 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
112-87 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روابط خانوادگی دانشآموزان دختر جهتگیری ارتباطی گفت و شنود تفکر انتقادی الگوی ارتباطی باورهای معرفتشناختی دانشآموزان دختر دبیرستانی دختر سال اول دبیرستان فراشناخت دانشآموزان دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دبیرستانی گرایش به تفکر انتقادی الگوی ارتباطی خانواده دانشآموزان پسر آگاهی فراشناختی همرنگی دانشآموزان متوسطه اول اهواز (شهرستان)
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، آزمون و مقایسه مدل رابطه علی الگوهای ارتباط خانوادگی (گفت و شنود و همرنگی، فراشناخت و گرایش به تفکر انتقادی با میانجی گری باورهای معرفت شناختی در دانش آموزان پسر و دختر پایه های مختلف تحصیلی دبیرستانی (متوسطه اول و دوم) شهر اهواز بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر دبیرستان های شهر اهواز بود که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای 808 نفر به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب شدند. در پژوهش حاضر پنج پرسشنامه، یعنی الگوهای ارتباط خانوادگی کوئرنر و فیتزپاتریک (2002)، آگاهی های فراشناختی شرا و دنیسون (1994)، پرسشنامه باورهای معرفت شناختی بیلس (2009) و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) جهت جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفتند. ارزیابی مدل پیشنهادی از طریق مدل سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS ویراست 21 انجام گرفت. در این مدل، رابطه گفت و شنود، فراشناخت و باورهای معرفت شناختی با گرایش به تفکر انتقادی مثبت و معنی دار بود. همچنین، رابطه همرنگی و گرایش به تفکر انتقادی منفی و معنی دار بود. شاخص های برازندگی نشان دادند که در کل نمونه مدل با داده ها برازش قابل قبول دارد. فرضیه های غیر مستقیم با استفاده از روش بوت استراپ بررسی شدند و نتایج نشان داد همة فرضیه های غیر مستقیم مورد تأیید می باشند. همچنین، برای مقایسه مدل پایه های مختلف تحصیلی از روش تحلیل چند گروهی استفاده شد. نتایج حاصل از مقایسه مدل ها نشان داد سه مسیر در دانش آموزان دو پایه تحصیلی (سوم متوسطه اول با سوم متوسطه دوم) با هم تفاوت معنی دار داشتند.
|