عنوان | تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر افزایش شادی دانشآموزان: مقایسه جنسیتی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه روانشناسی مثبت (مصوب وزارت علوم) سال 5 شماره 1 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 54-41 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر شادکامی خودگردانی شهرکرد دانشآموزان دختر دبیرستانی دختر سال اول دبیرستان دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان پسر دانشآموزان متوسطه اول راهبردهای خودگردانی شادی دختران شادی پسران |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر افزایش شادی دانش آموزان صورت گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل، بود. نمونه پژوهش 60 دانش آموز دختر و پسر مقطع متوسطه اول بود که به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه شادی آکسفورد بود که دانش آموزان در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش راهبردهای خودگردانی قرار گرفتند. نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر نشان داد میانگین نمره شادی گروه آزمایش و گروه کنترل بعد از آموزش متفاوت است. نتیجه آزمون تعقیبی حاکی از این بود که میانگین نمره شادی در مرحله پس آزمون و پیگیری نسبت به مرحله پیش آزمون افزایش داشته و همچنین میانگین نمره شادی دختران در مرحله پس آزمون و پیگیری بیشتر از میانگین نمره شادی پسران در همان مراحل بود. نتایج نشان دادند روش آموزش راهبردهای خودگردانی می تواند علاوه بر افزایش میزان شادی دانش آموزان به موفقیت تحصیلی آنها کمک موثری کند. |
کد مقاله | 35466 |
تعداد بازدید | 224 |
|