عنوان
|
واکاوی تجربیات فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی دختر دانشگاه تبریز از احساس پوچی و بیمعنایی: مطالعهای پدیدارشناختی |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
علی ایمان زاده - سریه علیپور - صدیقه محمدزاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 12 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
144-125 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر زنان فارغ التحصیل تجربه زیسته پدیدارشناسی تحصیلات تکمیلی احساس پوچی و بیمعنایی فارغ التحصیلان دانشگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز بیمعنایی زندگی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربیات فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز از احساس پوچی و بی معنایی است. روش مورد استفاده این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی تفسیری است. شرکت کنندگان در این پژوهش 20 نفر از دانشجویان دختر فارغ التحصیل دانشگاه تبریز بودند که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با توجه به مصاحبه های عمیق، فردی و نیمه ساختاریافته گردآوری شد و تا زمان اشباع داده ها مصاحبه ها تداوم پیدا کرد. پس از پیاده سازی مکتوب مصاحبه، بر اساس رویکرد هرمنیوتیک و بر اساس روش دیکلمن، تانر و الن (1998) مصاحبه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های حاصل از تجربیات زیسته دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه تبریز در خصوص احساس پوچی و بی معنایی در 3 مضمون اصلی علل و عوامل احساس پوچی و بی معنایی، رفتارهای تخریبی و راه های کاهش و غلبه بر احساس پوچی و بی معنایی و 13 مضموین فرعی شناسائی شد. بر اساس یافته های پژوهش می توان با راهکارهایی نظیر بازنگری در سیاست های دولتی، تربیت دانشجویان کارآفرین، برگزاری دوره های مهارت آموزی، خدمات مشاوره ای شغلی، روانی و دینی و تغییر در نگرش های سنتی آزارنده بر این احساس پوچی و بی معنایی در این قشر فائق آمد.
|