عنوان | در تقاطع جنسیت و ملیت: مادران افغانستانی و آموزش فرزندان |
تعداد صفحات | 31 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعهشناسی ایران - انجمن جامعهشناسی ایران - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 60 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 67-37 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان افغانی جنسیت تجربه زنان سلطه ملیت فرودستی زنانه تقاطع مادران افغانستانی آموزش فرزندان |
چکیده |
قاطعیافتگی توضیح میدهد که نظامهای سلطه همچون نظام طبقاتی، جنسیتی، و ملیتی چگونه در هماهنگی با هم عمل و یکدیگر را بازتولید میکنند. در این مقاله بر تجربة ستمدیدگی زنان افغانستانی در رابطه با نهاد آموزش تمرکز میکنیم. مردمنگاریِ نهادی روششناسی مناسبی برای مطالعة تجربة فرودستی است. این مردمنگاری تجربة مردم را در بستر روالهای نهادی حاکم مطالعه میکند. این پژوهش با نظر بهموقعیت زنان افغانستانی توصیفی از وظایف مادری آنان در قبال آموزش فرزندانشان بهدست میدهد. این که زنان افغانستانی که بهطور همهجانبه بهحاشیه رانده شدهاند، چگونه با این گونه وظایف مراقبتی مواجه میشوند از مهمترین محورهای این پژوهش است. موانع زبانی و بی/کمسوادی در تجربه آنان ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. فنون اصلی گردآوری دادهها مشاهده و مصاحبه بوده است. |
کد مقاله | 35273 |
تعداد بازدید | 232 |
|