• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر بهبود سلامت عمومی و جرأت‌مندی دختران نوجوان مورد سوء استفاده جنسی
تعداد صفحات 10
نویسنده مریم باقری پناه - فرهاد جمهری
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 1 پیاپی 39
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 63-54
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  آزار جنسی  سلامت روانی دختران  سلامت عمومی  سلامت دختران  تهران  مهارت‌های زندگی  آموزش مهارت‌های زندگی  سوء استفاده جنسی  سلامت روانی دختران نوجوان  سلامت روانی  سلامت روانی نوجوانان  جرأت‌مندی  
چکیده مقدمه: سوءاستفاده جنسی از مهم­ترین عوامل تهدیدکننده سلامت دختران در جهان است. مهارت­های زندگی، مهارت­های شخصی و اجتماعی هستند که نوجوانان با یادگیری آن­ها می­توانند در مورد خود و انسان­های دیگر به­ طور شایسته­ تری عمل کنند. بنابراین، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های زندگی بر سلامت عمومی و جرأت­مندی دختران مورد سوءاستفاده جنسی انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی آموزشی با پیش­ آزمون، پس­ آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش دختران با تجربه آزار و اذیت جنسی شهر تهران در سال 1397 بودند. 40 نفر با نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و در گروه­ های آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) قرار گرفتند. جهت جمع­ آوری داده­ ها از مقیاس سلامت عمومی (گُلدبرگ، 1972) و مقیاس جرأت­مندی (گمبریل و ریچی، 1975) استفاده شد. در گروه آزمایش، آموزش مهارت زندگی در 9 جلسه به ­صورت هفته­ ای 2 جلسه و هر جلسه 120 دقیقه اجرا گردید. در پایان آموزش از گروه­ ها پس­ آزمون گرفته شد و 2 ماه بعد نیز مرحله پیگیری انجام شد. داده­ ها با آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­ گیری مکرر تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارت زندگی بر سلامت عمومی (59/3 = F ، 014/0 = p و 22/0 = Eta) و جرأت­ مندی دختران نوجوان مورد سوءاستفاده جنسی (32/4 = F ، 001/0 = p و 26/0 = Eta) گروه آزمایش در مراحل پس­ آزمون و پیگیری تأثیر مثبت و معنی­ داری داشت.
نتیجه‌گیری: آموزش مهارت­های زندگی می­تواند جرأت­مندی دختران نوجوان را بهبود بخشد و علایم روان­شناختی ناشی از سوءاستفاده جنسی را کنترل کند. درمان مکمل آموزش مهارت­های زندگی در کنار درمان روان­پزشکی روتین این بیماران توصیه می­شود.

کد مقاله 35271
تعداد بازدید 211

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397