عنوان | تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود سلامت عمومی و جرأتمندی دختران نوجوان مورد سوء استفاده جنسی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 1 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 63-54 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان آزار جنسی سلامت روانی دختران سلامت عمومی سلامت دختران تهران مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی سوء استفاده جنسی سلامت روانی دختران نوجوان سلامت روانی سلامت روانی نوجوانان جرأتمندی |
چکیده |
مقدمه: سوءاستفاده جنسی از مهمترین عوامل تهدیدکننده سلامت دختران در جهان است. مهارتهای زندگی، مهارتهای شخصی و اجتماعی هستند که نوجوانان با یادگیری آنها میتوانند در مورد خود و انسانهای دیگر به طور شایسته تری عمل کنند. بنابراین، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و جرأتمندی دختران مورد سوءاستفاده جنسی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی آموزشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش دختران با تجربه آزار و اذیت جنسی شهر تهران در سال 1397 بودند. 40 نفر با نمونه گیری در دسترس انتخاب و در گروه های آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از مقیاس سلامت عمومی (گُلدبرگ، 1972) و مقیاس جرأتمندی (گمبریل و ریچی، 1975) استفاده شد. در گروه آزمایش، آموزش مهارت زندگی در 9 جلسه به صورت هفته ای 2 جلسه و هر جلسه 120 دقیقه اجرا گردید. در پایان آموزش از گروه ها پس آزمون گرفته شد و 2 ماه بعد نیز مرحله پیگیری انجام شد. داده ها با آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارت زندگی بر سلامت عمومی (59/3 = F ، 014/0 = p و 22/0 = Eta) و جرأت مندی دختران نوجوان مورد سوءاستفاده جنسی (32/4 = F ، 001/0 = p و 26/0 = Eta) گروه آزمایش در مراحل پس آزمون و پیگیری تأثیر مثبت و معنی داری داشت. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی میتواند جرأتمندی دختران نوجوان را بهبود بخشد و علایم روانشناختی ناشی از سوءاستفاده جنسی را کنترل کند. درمان مکمل آموزش مهارتهای زندگی در کنار درمان روانپزشکی روتین این بیماران توصیه میشود. |
کد مقاله | 35271 |
تعداد بازدید | 211 |
|