عنوان
|
مقایسه اختلالات اضطرابی و سبکهای دلبستگی در کودکان پرورش یافته به شیوه فرزندپروری اسلامی با سایر کودکان |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
زینب خانجانی - جلیل باباپور خیرالدین - صفیه جمشیدی مهرآباد |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تربیت اسلامی - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سال 14 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
38-21 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری اختلال اضطرابی سبکهای دلبستگی سبک دلبستگی اجتنابی دلبستگی کودک سبک دلبستگی ناایمن سبک دلبستگی دوسوگرا اضطراب کودکان اضطراب فرزندان سبک فرزندپروری فرزندپروری اسلامی تربیت دینی دلبستگی فرزندان سبک تربیتی اسلامی
|
چکیده
|
در این پژوهش اختلالات اضطرابی و سبکهای دلبستگی در کودکان پرورشیافته به شیوۀ فرزندپروری (تربیت) اسلامی با سایر کودکان مقایسه شد. شیوههای فرزندپروری در دو تقسیمبندی کلی شامل شیوههای فرزندپروری رایج در جهان (مستبدانه، مقتدرانه، سهلگیرانه، بیاعتنا و...) و شیوه فرزندپروری اسلامی استمیباشد. طرح این پژوهش، علی مقایسهای است. در این پژوهش نمونه آماری شامل 100 نفر بود و از سه پرسشنامه شامل پرسشنامه محققساخته شیوه فرزندپروری اسلامی، مقیاس اضطراب اسپنس (1998) و پرسشنامه روابط میانی دلبستگی هالپرن و کوپنبرگ (2006) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. روش آماری این پژوهش آزمون t و تحلیل واریانس چندمتغیری بود. نتایج نشان داد که کودکان پرورشیافته با روش فرزندپروری اسلامی از لحاظ میزان اضطراب کلی، اضطراب تعمیمیافته و هراس از مکانهای باز و نیز از لحاظ دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا نسبت به سایر کودکان پایینتر هستند که این تفاوت از لحاظ آماری معنادار بود؛ نتایج نشان میدهد در شیوه فرزندپروری اسلامی، توجه به سه دوره سید، عبد و وزیر و انجام رفتارهای متناسب با ویژگیهای هر مرحله موجب کاهش اضطراب کلی و همچنین کاهش دلبستگیهای ناایمن در کودکان میشود.
|