عنوان | تأثیر مداخله خانواده محور بر اساس برنامه کوئین بر دلبستگی کودکان پیش دبستانی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت و مراقبت (دانشکده پرستاری و مامایی سابق) سال 21 شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 222-212 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دلبستگی تهران کودکان پیش دبستانی دلبستگی کودک منطقه 3 تهران مداخله خانواده محور برنامه کوئین |
چکیده |
زمینه و هدف: پژوهش های اخیر نشان دهنده اهمیت سالهای اولیه کودکی بر تحول آینده کودک است. دلبستگی بین مادر و کودک، سرآغاز تحول در بسیاری از قلمروهای شناختی و اجتماعی است. تهدید این رابطه متقابل به تاثیر منفی بر توانمندی کودک در برقراری رابطه با دنیای خارج منجر میشود. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر مداخله خانواده محور بر اساس برنامه کوئین بر دلبستگی کودکان پیش دبستانی انجام گرفت. روش کار: روش تحقیق در این پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای کودک پنج ساله در مهدهای کودک منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 1397- 1396 بودند. از بین آنها تعداد 80 نفر از مادران به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 40 نفری قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه میزان امنیت دلبستگی کودک کیوست (1987) بود. گروه آزمایش در 17 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش برنامه کوئین قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که قبل از مداخله، بین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر میانگین نمرات دلبستگی تفاوت معناداری وجود نداشت، در حالی که بعد از مداخله اختلاف معناداری بین میانگین نمرات دلبستگی در دو گروه، مشاهده گردید (0/01 < p). نتیجه گیری: این مداخله تاثیر معناداری بر دلبستگی کودکان پیش دبستانی داشت، بنابراین پیشنهاد میشود مشاوران و درمان گران برای بهبود دلبستگی کودکان از روش خانواده محور بر اساس برنامه کوئین استفاده نمایند. |
کد مقاله | 35261 |
تعداد بازدید | 210 |
|