عنوان
|
همسنجی اثربخشی آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مشکلات رفتاری برونی سازی شده کودکان در سنین پیش از دبستان |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
شیرین عظیمیفر - رضوان جزایری - مریم فاتحیزاده - احمد عابدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای كاربردی روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 10 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
18-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری رفتار کودکان نجف آباد (شهرستان) مشکلات رفتاری کودکان اختلالات برونی سازی شده کودکان پیش دبستانی اختلالات رفتاری آموزش مدیریت والدین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) اختلال رفتاری فرزندان اختلالهای برونیسازی فرزندان آموزش فرزندپروری فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر همسنجی اثربخشی آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مشکلات رفتاری برونیسازیشدة کودکان در سنین پیش از دبستان بود. این پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل مادرانِ کودکان با مشکلات رفتاری برونیسازیشده در سنین پیش از دبستان در نجفآباد بود. 45 نفر از مادران داوطلب پس از بررسی ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای پژوهش گمارش شدند. مداخلات آموزشی طی 10 جلسة 90 دقیقهای اجرا شد در حالی که گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشت. ابزار پژوهش سیاهة رفتاری کودک آیبرگ (ECBI) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو مداخله در مقایسه با گروه کنترل، در مراحل پسآزمون و پیگیری موجب کاهش نمرات مشکلات رفتاری شده است. بعلاوه میزان تأثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد به صورت معنادار بالاتر گزارش شد (01/0 > P). میتوان نتیجه گرفت که مداخلات پژوهش برای کاهش مشکلات رفتاری برونیسازیشدة کودکان در سنین پیش از دبستان مؤثر است و از آنها میتوان در کارگاهها و مشاورة فرزندپروری به منظور مدیریت مشکلات رفتاری استفاده کرد.
|