عنوان | اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه بر بهبود اجتناب تجربهای، خودشفقتی و ذهن آگاهی مادران تنیده دارای کودک پیش دبستانی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 62 شماره 4.1 |
تاریخ انتشار | آذر و دی - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 14-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری تنیدگی تنیدگی مادران ذهن آگاهی کودکان پیش دبستانی آموزش فرزندپروری شفقت خود فرزندپروری ذهن آگاهانه اجتناب تجربهای مادران تنیده |
چکیده |
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه بر بهبود اجتناب تجربهای، خود-شفقتی و ذهنآگاهی مادران تنیده دارای کودک پیش دبستانی انجام گرفت. روش کار: پژوهش کاربردی با طرح آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه مداخله نما (شبیه کنترل) بود. شرکت کنندگان 40 مادر دارای کودک پیش دبستانی که در دو گروه آزمایش و مداخله نما به صورت تصادفی جایگزینی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته مداخله آموزشی فرزندپروری ذهنآگاهانه، دریافت کردند و گروه مداخله نما 8 جلسه 2 ساعته آموزش زبان انگلیسی دریافت کردند. همه آزمودنیها قبل از آغاز آموزش و پس از اتمام و در دوره دو ماه پیگیری، پرسشنامه پذیرش و عمل- نسخه دوم (AAQ-II) برای سنجش اجتناب تجربهای؛ مقیاس خودشقفتی- فرم کوتاه (SCS-SF) برای سنجش خود- شفقتی، مقیاس ذهنآگاهی، توجه و هشیاری (MAAS) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نتایج مطالعه حاضر افزایش میانگین نمرات در متغیرهای اجتناب تجربهای، خود-شفقتی و ذهن آگاهی را در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون و پیگیری نسبت به گروه مداخله نما نشان داد (01/0 < p). نتیجه گیری: نتایج پژوهش بیانگر است که آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بر بهبود اجتناب تجربهای و ارتقای خود-شفقتی و ذهنآگاهی مادران تنیده دارای کودک پیش دبستانی موثر است. |
کد مقاله | 34890 |
تعداد بازدید | 279 |
|