عنوان | تأثیر برنامه فرزندپروری مثبت بر کارکرد خانواده دارای فرزند کم توان ذهنی |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه طب توانبخشی شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 161-150 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری والدین کودکان کم توان ذهنی کم توان ذهنی برنامه فرزندپروری مثبت دانشآموزان کم توان ذهنی سمنان فرزندپروری مثبت کارکرد خانواده کودکان کم توان ذهنی |
چکیده |
مقدمه و اهداف: نحوه ارتباط والدین با کودکان قویترین عامل موثر بر الگوهای تعاملی خانواده محسوب میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه فرزندپروری مثبت بر کارکرد خانواده والدین دارای کودکان کم توان ذهنی بود. مواد و روش ها: در مطالعه شبهتجربی حاضر، تعداد 30 زوج از والدین دانش آموزان کم توان ذهنی از مدارس استثنایی (پسرانه امید نجات، مختلط بشارت و دخترانه مهرورزان) شهر سمنان با بهرهگیری از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری کنترل و آموزش برنامه فرزندپروری مثبت قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 8 جلسه آموزشی برنامه فرزندپروری مثبت (هر هفته یک جلسه و هر جلسه یک ساعت و نیم) شرکت کردند، در حالی که به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد. همه آزمودنیها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، پرسشنامه سنجش کارکرد خانواده (FAD) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت بر کارکرد خانواده و مولفه های آن (حل مسئله، ارتباطات، نقش ها، پاسخگویی عاطفی، دلبستگی عاطفی و کارکرد عمومی خانواده) موثر بود، اما در شاخص کنترل رفتار اثربخشی مداخله آموزشی وجود نداشت ( P > 0/05 ). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر کارکرد خانواده دارای فرزند کم توان ذهنی موثر است. |
کد مقاله | 34888 |
تعداد بازدید | 217 |
|