• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سلامت رابطه زناشویی در پرتو عوامل تأثیرگذار بر ثبات و رضایت از رابطه: یک مطالعه مروری
تعداد صفحات 10
نویسنده هادی سلیمی - موسی جاودان - اقبال زارعی - سمانه نجارپوریان
مشخصات نشریه فصلنامه آموزش و سلامت جامعه - دانشگاه علوم پزشکی همدان شماره 3
تاریخ انتشار تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 192-183
زبان فارسی
کلید واژه ازدواج  روابط زناشویی  رضایت زناشویی  رضایت از رابطه زناشویی  روابط سالم  مرور نظام‌مند  رضایت از رابطه   مطالعه مروری  ثبات زناشویی  
چکیده سابقه و هدف: رابطه زناشویی سالم خاست تمامی زوج‌ها است، اما به‌راستی سلامت آن بر اساس چه عواملی شکل ‌می‌گیرد تا این عوامل در کانون توجه روان شناسان و مشاوران خانواده در مداخلات آموزشی-درمانی باشد. از این‌رو مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ثبات و رضایت از رابطه زناشویی انجام شد.
ابزار و روش‌ها: روش مطالعه حاضر به‌صورت مروری نظام‌مند و بر اساس دستورالعمل گزارش قابل‌قبول برای مطالعات مروری نظام‌مند و فراتحلیل (PRISMA) انجام شد. در این مطالعه از پژوهش‌های خارجی و داخلی بدون محدودیت زمانی استفاده شد. برای انتخاب پژوهش‌های موردنظر از کلیدواژه‌های مختلفی استفاده و در پایگاه‌های معتبر علمی داخلی و خارجی جستجو انجام شد. در نهایت 15 مقاله داخلی و خارجی انتخاب شد. پژوهش‌های منتخب بر روی زوج‌های غیرهمجنس‌گرا، غیرهمخانگی (ازدواج رسمی) و با حداقل 10 سال سابقه زندگی مشترک انجام‌شده بودند. برای بررسی کیفیت مقالات از چک‌لیست استانداردهای گزارش مطالعات کیفی (SRQR) و به‌منظور تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از بررسی پژوهش‌ها نشان داد که مجموعه‌ای از عوامل درون‌فردی (شامل ویژگی‌های شخصیتی، سلامت جسمی و روانی، ویژگی‌های شناختی مثبت، ویژگی‌ها و اشتراکات معنوی-مذهبی)، میان‌فردی (شامل مهارت‌های ارتباطی و رابطه سازنده، عشق و عاطفه، ارتباط و رابطه جنسی) و محیطی (شامل حمایت اجتماعی، اشتغال و وضعیت اقتصادی مناسب) می‌توانند به‌صورت هم‌زمان باعث تقویت ثبات و رضایت زناشویی شوند.
نتیجه‌گیری: سلامت رابطه زناشویی در پرتو عوامل درون‌فردی، میان‌فردی و محیطی شکل می‌گیرد. نتایج حاصل از این مطالعه می‌تواند یاریگر مشاوران و روان‌شناسان خانواده در مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج در مورد هدف قرار دادن و متمرکز بودن بر عوامل مهم و پرنقش رابطه زناشویی باشد.

کد مقاله 34853
تعداد بازدید 204

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397