• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تمایزات شیعی سنی نگرش جنسیتی در ایران
تعداد صفحات 32
نویسنده یعقوب فروتن
مشخصات نشریه دوفصلنامه مطالعات جنسیت و خانواده - پژوهشکده زن و خانواده سال 6 شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 156-125
زبان فارسی
کلید واژه نگرش‌های جنسیتی  اشتغال زنان  تشیع  ایران  زنان شیعه  کار زن بیرون از منزل  خرم آباد (شهرستان)  اهل سنت  شیعه  گنبدکاووس (شهرستان)  همدان  سقز (شهرستان)  اسفراین (شهرستان)  اشتغال در خارج از خانه  بجنورد (شهرستان)  هویت مذهبی  بابلسر (شهرستان)  زنان سنی  کامیاران (شهرستان)  محمودآباد (شهرستان)  اهواز (شهرستان)  
چکیده هدف اصلی این پژوهش، بررسی مناسبات بین هویت مذهبی و نگرش جنسیتی است و شواهد پژوهشی به منظور شناخت بهتر برخی از مهم‌ترین الگوها و تعیین‌کننده‌های مرتبط با نگرش جنسیتی گروه‌های شیعی و سنی‌مذهب را ارائه می‌کند. مباحث این مقاله مبتنی بر تجزیه و تحلیل‌های یک بررسی پیمایشی است که جمعیت نمونة آن در مجموع 4267 نفر از مردان و زنان پانزده‌ساله و بالاتر ساکن در نقاط شهری و روستایی شهرستان‌های اسفراین، اهواز، بابلسر، بجنورد، خرم‌آباد، سقز، کامیاران، گنبد کاووس، محمودآباد و همدان هستند. مطابق با نتایج اولیه و مقدماتی این تحقیق می‌توان گفت در اغلب گویه‌های جنسیتی تحقیق، ‌نحوة نگرش دو گروه شیعی و ‌‌سنی‌مذهب کمابیش شبیه و همانند یکدیگر است. درعین‌حال بیشترین سطح تفاوت بین دو گروه شیعی و ‌‌سنی‌مذهب را می‌توان در ‌نحوة نگرش آنان دربارة اشتغال زنان در کار خارج خانه مشاهده کرد: در حدود 72‌ درصد جمعیت ‌‌شیعی‌مذهب و در حدود 65‌ درصد جمعیت ‌‌سنی‌مذهب دارای نگرش مثبت به اشتغال زنان هستند. با این‌همه نگرش جنسیتی بیش از آنکه تحت تأثیر و ناشی از مذهب و تعلق مذهبی باشد، بیشتر تحت تأثیر متغیر جنس است؛ بدین معنا که زنان شیعی و ‌‌سنی‌مذهب، به میزان یکسان و مشابه همدیگر بیش از مردان هم‌مذهبی خودشان، دارای نگرش مثبت به این مؤلفه‌ها و گویه‌های جنسیتی هستند؛ برای نمونه 80‌ درصد زنان ‌‌شیعی‌مذهب و 74‌ درصد زنان ‌‌سنی‌مذهب دارای نگرش مثبت به اشتغال زنان هستند؛ درحالی‌که این نسبت در مقایسه با مردان هم‌مذهبی آنان ‌‌به مراتب کمتر و پایین‌تر (به ترتیب، 64‌ درصد و 56 ‌درصد) است. افزون بر این، این الگوهای کلی نگرش جنسیتی گروه‌های مذهبی تحت تأثیر دو دسته عوامل تعیین‌کننده شامل متغیرها و تعیین‌کنندة جمعیت‌‌‌شناختی پایه (محل سکونت، وضعیت تأهل، سن و سطح تحصیلات) و متغیرهای مرتبط با مؤلفه‌های دین و دین‌داری است. جان کلام اینکه نتایج تحقیق حاضر را می‌توان این‌گونه جمع‌بندی و تبیین کرد که تعلقات دینی و مذهبی به مثابه یک عنصر ثانوی در تبیین نگرش جنسیتی عمل می‌کنند و سطح توسعة اقتصادی و اجتماعی و واقعیت‌های زندگی روزمره نقش ‌‌به مراتب مهم‌تری ایفا می‌کنند که به‌ویژه باید به نقش تعیین‌کنندة متغیرهایی همچون روستانشینی در برابر شهرنشینی، سنت‌گرایی و بی‌سوادی در برابر مدرنیسم و نوگرایی و گسترش تحصیلات عالی اشاره کرد.

کد مقاله 34663
تعداد بازدید 251

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397