• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار و ایماگوتراپی بر دلزدگی و انتظارات زناشویی در زوجین دارای تعارضات زناشویی
تعداد صفحات 9
نویسنده شیما باقری - مژگان سپاه منصور - فریبا حسنی - سوزان امامی پور
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش توان‌بخشی در پرستاری - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 1 پیاپی 21
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 42-34
زبان فارسی
کلید واژه زوج درمانی  دلزدگی زناشویی  انتظارات زناشویی  زوج درمانی هیجان مدار  زوجین دارای تعارض زناشویی  تعارض زناشویی  کرج (شهرستان)  ايماگوتراپی  
چکیده مقدمه: از یک سو تعارضات زناشویی بین زوجین پدیده‌ای شایع است که باعث سست شدن روابط و افزایش مشکلات زناشویی می‌شود و از سوی دیگر زوج درمانی یکی از روش‌های موثر در کاهش مشکلات زناشویی است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی زوج درمانی هیجان‌مدار و ایماگو تراپی بر دلزدگی و انتظارات زناشویی در زوجین دارای تعارضات زناشویی انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های کنترل و آزمون بود. جامعه پژوهش زوجین دارای تعارضات زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره ناحیه سه شهر کرج در سال 1396 بودند. در مجموع 45 زوج (90 نفر) با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در سه گروه مساوی (هر گروه 15 زوج) جایگزین شدند. گروه‌های مداخله 10 جلسه 90 دقیقه‌ای (هفته‌ای دو جلسه) به تفکیک با روش‌های زوج درمانی هیجان‌مدار و ایماگو تراپی آموزش دیدند و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. داده‌ها با پرسشنامه دلزدگی زناشویی پاینز و پرسشنامه انتظارات زناشویی امیدوار و همکاران جمع‌آوری و با روش‌های تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که هر دو روش زوج درمانی هیجان‌مدار و ایماگو تراپی باعث کاهش معنادار دلزدگی و انتظارات نامناسب زناشویی در زوجین دارای تعارضات زناشویی شد. همچنین روش زوج درمانی هیجان‌مدار در مقایسه با روش زوج درمانی ایماگو تراپی باعث کاهش معنادار دلزدگی و انتظارات نامناسب زناشویی در زوجین دارای تعارضات زناشویی شد (0/05 > P).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج توصیه می‌گردد که برای کاهش دلزدگی و انتظارات نامناسب زناشویی در زوجین دارای تعارضات زناشویی از هر دو روش به‌ویژه روش زوج درمانی هیجان‌مدار استفاده شود.

کد مقاله 34589
تعداد بازدید 179

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397