عنوان | فراتحلیل اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر کاهش اختلالات برونریزیشده کودکان و مشکلات والدگری |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 20 شماره 3 پیاپی 77 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 10-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری فراتحلیل فرزندپروری مثبت والدگری آموزش فرزندپروری رفتارهای برونریزیشده مشکلات والدگری اختلالات برونریزیشده |
چکیده |
هدف پژوهش، فراتحلیل تحقیقات انجام شده در زمینة اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر کاهش اختلالات برونریزیشده در کودکان و مشکلات والدگری بود. روش پژوهش فراتحلیل بود که با درهمآمیختگی نتایج حاصل از تحقیقات مختلف، میزان اندازة اثر آموزش فرزندپروری مثبت را بر کاهش اختلالات برونریزیشده در کودکان و مشکلات والدگری مشخص کرده است. جامعة آماری، همة تحقیقات چاپ شده در مجلات علمی- پژوهشی در طی سالهای 94-88 بود که در ایران انجام شده، حجم نمونة مناسبی داشته و از لحاظ روششناسی شرایط لازم را داشتهاند. بدین منظور از بین 12 پژوهش، 11 پژوهش که از لحاظ روششناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش چکلیست فراتحلیل بود و پژوهش حاضر مبتنی بر 306 نمونه و 11 اندازه اثر است. یافتهها نشان داد میزان اندازه اثر مداخله فرزندپروری مثبت بر کاهش اختلالات برونریزی شده و مشکلات والدگری 82/0 d = (00001/0 p ≤ ) و هماهنگ با جدول کوهن، بالا بود. بالاترین اندازه اثر مربوط به پژوهش جلالی و همکاران (06/1) و پایینترین اندازه اثر به پژوهش معصومیزارع و همکاران (61/0) اختصاص یافت. نتیجة فراتحلیل، بیانگر تأثیر زیاد مداخله فرزندپروری مثبت بر کاهش اختلالات برونریزیشده در کودکان و مشکلات والدگری است. |
کد مقاله | 34413 |
تعداد بازدید | 141 |
|