• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان هویت مدلی زنان، از آرمان شهر تا حرم‌سرا
تعداد صفحات 26
نویسنده کبری بهمنی - ذوالفقار علامی
مشخصات نشریه دوفصلنامه روایت‌شناسی - انجمن علمی نقد ادبی ایران شماره 1 پیاپی 5
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 48-23
زبان فارسی
کلید واژه زنان حرمسرا  آرمان شهر زنان  اسکندر  آرمانشهر  نشانه معناشناسی  هویت مدلی  برنامه روایی  اراقیت  
چکیده اسکندرنامۀ کالیستنس دروغین (قرن ششم شمسی) روایتی دیگر از زندگی و لشکرکشی‌های اسکندر است و مانند سایر اسکندرنامه ­ها دستخوش تغییر و تصرف نقالان و داستان­ گزاران شده است. در این داستان، اسکندر به شهر پریان می‌رسد که همان آرمان‌شهرِ زنان یا هروم است؛ برخلاف سایر اسکندرنامه­ ها، با پادشاه زنان مبارزه می­کند و او را به ‌اسارت و سپس به‌ عقد خود درمی­ آورد. پژوهش حاضر در چارچوب نشانه‌معناشناسی روایی، ابتدا الگوی روایی و سپس اکتان­ها و کنشگران را بر اساس هویت‌های مدلی و فیگورتیو آنان بررسی می­کند. زنان در آرمان‌شهرِ خود، چه هویت­های مدلی و مضمونی را آرزو می­کرده­ اند؟ هویت­های معنایی چگونه حوزه­ های کنشی را دسترسی‌ناپذیر می­کند و زنان چگونه حوزه­ های کنشی را که از نظر فرهنگی ممنوع هستند، تجربه می­کنند؟ آرمان­شهر زنان بر هویتِ «خواستن» و نفیِ «باید» متمرکز است. چنین هویتی در تضاد با اشکال فرهنگی جامعۀ قرن ششم شمسی و هویت معنایی اسکندر، به‌عنوان پیامبر، قرار دارد؛ بنابراین راوی که تنش بین اسکندر و اراقیت را روایت می­کند، با کارکرد تفسیری خود، همگنه­ های معنایی را درجهت مخالف منطق گشتارها ایجاد می­ نماید. ناهماهنگی بین این دو، در دسیسۀ زنان حرم­سرا ادامه می­ یابد. نظام ارزشی متن درحالی تبعیت از زن را نکوهش می­کند که عامل فاعلی را زنان گسیل کرده­ اند. زنان حرم­سرا که هویتی کاملاً برعکسِ اراقیت دارند، پنهان از کنشگران دیگر و از طریق دسیسه، ارزش را تعیین می­ کنند. راوی، برخلاف نحو روایی، نقش زنان و فریب اسکندر را انکار می­کند.

کد مقاله 34389
تعداد بازدید 228

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397