• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه کیفیت زندگی، عملکرد خانواده و سبک‌های فرزندپروری در خانواده‌های دو سر شاغل و تک نان آور شهر یزد
تعداد صفحات 11
نویسنده حسن زارعی محمودآبادی - مهدیه مدرسی‌فر - کاظم برزگر بفرویی
مشخصات نشریه دوماهنامه طلوع بهداشت یزد سال 18 شماره 3 پیاپی 75
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 21-11
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  تربیت خانواده  فرزندپروری خانواده  عملکرد خانواده  سبک‌های تربیتی والدین  فرزندپروری مقتدرانه  یزد (شهرستان)  روش‌های تربیتی خانواده  سبک‌های تربیتی  کیفیت زندگی  سبک فرزندپروری  خانواده‌های هر دو شاغل  کیفیت زندگی خانواده  خانواده‌های تک نان آور  
چکیده مقدمه: زنان با توجه به نقش فطری خود یعنی مادر بودن و نیز تمایل به ایفای نقش اجتماعی در جامعه در قالب اشتغال، نقش دوگانه ای را ایفا می کنند. توجه به تاثیر شرکت زنان در اجتماع بر سبک فرزندپروری، کیفیت زندگی و عملکرد خانواده در برنامه ریزی های اجتماعی لازم به نظر می رسد. هدف از این پژوهش مقایسه سبک فرزندپروری، کیفیت زندگی و عملکرد خانواده در بین خانواده های دو سر شاغل و تک نان آور شهر یزد بود.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی و جامعه آماری شامل تمام خانواده های دو سر شاغل و تک شاغل نواحی سه گانه شهر یزد بود که به صورت در دسترس تعداد 304 خانواده به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه سبک فرزندپروری، کیفیت زندگی و عملکرد خانواده بود. داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که از نظر کیفیت زندگی و ابعاد آن تفاوت معناداری در خانواده های دو سرشاغل و تک نان آور وجود ندارد. در زمینه عملکرد خانواده تنها در بعد نقش ها بین خانواده های دو سرشاغل و تک نان آور تفاوت معنادار وجود دارد که این تفاوت به نفع خانواده های دوسرشاغل بود و در مورد سبک فرزندپروری تنها در سبک مقتدرانه بین خانواده ها تفاوت معنادار دیده شد که این تفاوت به نفع خانواده های تک نان آور بود.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده خانواده های دو سر شاغل از لحاظ مالی وضعیت بهتری دارند ولی خانواده های تک نان آور در اجرای نقش عملکرد بهتری دارند. هم چنین خانواده های تک نان آور در مقایسه با دو سر شاغل سبک تربیتی بهتری دارند.

کد مقاله 34312
تعداد بازدید 226

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397