عنوان | ارائه مدلی جهت پیش بینی خلاقیت بر اساس سخترویی، خودکارآمدی، کمال گرایی، تحصیلات والدین، سوابق کارهای خلاقانه افراد خانواده و خویشاوندان نزدیک با میانجی انگیزش پیشرفت در دانشآموزان |
تعداد صفحات | 31 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی - باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی شماره 1 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 183-153 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ارومیه (شهرستان) خلاقیت سخترویی تحصیلات والدین کمال گرایی خویشاوندان نزدیک خودکارآمدی دانشآموزان دبیرستانی انگیزش پیشرفت دانشآموزان دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دانشآموزان سوم دبیرستان سوابق کارهای خلاق خانواده سوابق کارهای خلاق خویشاوندان |
چکیده |
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیشبینى خلاقیت بر اساس، سخترویی خودکارآمدی، کمال گرایی سازگار، کمال گرایی ناسازگار، تحصیلات والدین، سوابق کارهای خلاقانه افراد خانواده و خویشاوندان نزدیک، با میانجی انگیزه پیشرفت در دانش آموزان پسر شهر ارومیه مىباشد. روش: روش پژوهش تحلیل مسیر، شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و حجم نمونه 300 نفر از دانشآموزان دبیرستان های شهرستان ارومیه در پایه دوم و سوم رشتههای انسانی، تجربی و ریاضی انتخاب شد. در این مطالعه پرسشنامه خلاقیت عابدی، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس، پرسشنامه خودکارآمدی شرر، پرسشنامه کمالگرایی هیل، پرسشنامه سخت رویی کوباسا، پرسشنامه تحصیلات والدین، پرسشنامه سوابق کارهای خلاق خانواده و خویشاوندان نزدیک مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، سخت رویی، خودکارآمدی و کمالگرایی سازگار و ناسازگار هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با میانجی انگیزه پیشرفت رابطه معنیداری با خلاقیت دارند. تحصیلات والدین، سوابق کارهای خلاق خانواده و خویشاوندان نزدیک فقط رابطه مستقیم با خلاقیت دارند ولی با انگیزش پیشرفت رابطه ندارد. نتیجه گیری: انگیزش پیشرفت به عنوان یک متغیر میانجی ارتباط بین متغیرهای سخترویی، خودکارآمدی و کمال گرایی با خلاقیت را تحت تاثیر قرار میدهد. |
کد مقاله | 34307 |
تعداد بازدید | 216 |
|