عنوان | چگونگی بازنمایی بدن در گفتمانهای لذت و خوشایندی، سلامت و منزلت در آگهیهای بازرگانی |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه رسانههای دیداری و شنیداری – دانشگاه صدا و سیما سال 13 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 156-134 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بدن تحلیل گفتمان تبلیغات تجاری تبلیغات تلویزیون سیمای ملی بازنمایی بدن گفتمان لذت گفتمان سلامت گفتمان منزلت گفتمان بدن گفتمان خوشایندی |
چکیده |
این مقاله با هدف بازنمایی و تفسیر گفتمانهای بدن در آگهیهای بازرگانی شبکه یک سیمای ملی؛ به بازخوانی و طبقهبندی متون برآمده از آگهیها پرداخته است. برای دست یافتن به هدف، 72 آگهی بهصورت هدفمند در بازه زمانی سال 95 انتخاب و تحلیل شد. بهنحویکه با بهرهگیری از قابلیتهای روش تحلیل گفتمان و چارچوب نظری جامعهشناسی تفسیری، سه گفتمان «لذت و خوشایندی»، «سلامت» و «منزلتِ» بدن، در تبلیغات بازنمایی شده است. در گفتمان لذت و خوشایندی، «حس و حال خوب»، در گفتمان سلامت، «عافیت جسم» و در گفتمان منزلتِ بدن، «شأن برتر یا پرستیژ» بهعنوان دال مرکزی شناسایی شد. در برآیند کلی مطالعه گفتمان تبلیغات بازرگانی در حوزه بدن، مشخص گردید این گفتمانها تحت گفتمان بزرگتر «جسمی یا بیولوژیکی» برساخت میشود و دال مرکزی مجموع این گفتمانها «انسان مصرفی» است. برحسب نتایج به نظر میرسد، هر یک از گفتمانها متأثر از خاستگاههای متنوع و نظریههایی هستند؛ که متناسب با سیاستهای حاکم بر رسانه ظهور یافتهاند. |
کد مقاله | 34303 |
تعداد بازدید | 238 |
|