عنوان | بررسی اثربخشی برنامه خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه اتیسم: مطالعه تک آزمودنی |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده پژوهی سال 15 شماره 2 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 282-267 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اتیسم طرح تک آزمودنی خانواده محور مداخله خانواده محور مداخله والدمحور والدین کودکان با اختلال اتیسم رفتارهای اضافه کمبودهای رفتاری |
چکیده |
مداخلات والدمحور به عنوان روشی موثر برای درمان کودکان دارای اٌتیسم محسوب می شوند. بیشتر این مداخلات متمرکز بر نقائص ارتباطی-اجتماعی این کودکان است و کمتر مطالعه ای روی رفتارهای اضافه متمرکز شده است. برای رفع این نیاز برنامه خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه اٌتیسم تهیه شد. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی این برنامه روی گروهی از والدین کودکان دارای اتیسم است. این مطالعه از نوع طرح های تک آزمودنی است که 3 کودک دارای اختلال اٌتیسم با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. والدین هر سه کودک، 10 جلسة انفرادی برنامه خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه اٌتیسم را دریافت کردند. ارزيابی ها در 9 مرحله (3 ارزیابی خط پایه، 5 ارزیابی در مدت درمان و 1 ارزیابی پیگیری) انجام شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه تجدیدنظر شده رفتارهای تکراری، سیاهه ارزیابی درمان اٌتیسم و چک لیست رفتار ناهنجار بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحليل بصری و اندازه اثر استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد در آزمودنیهای مطالعه رفتارهای اضافه چون رفتار کلیشه ای، رفتار خودآزاری، رفتار وسواسی، رفتار آیینی، رفتار یکنواختی و رفتار محدود کاهش و رفتارهای سازگارانه (چون گفتار، ارتباط، معاشرت، آگاهی حسی یا شناختی و سلامت جسمی و رفتاری) افزایش یافته است. همچنین اندازه اثر نشان داد این برنامه آموزشی بر کاهش رفتارهای اضافه اختلال اٌتیسم موثر است. نتایج این مطالعه از اثربخشی برنامه خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه اٌتیسم حمایت می کند. پیشنهاد میشود این برنامه به عنوان یکی از درمانهای زودهنگام در درمان اختلال اٌتیسم و با هدف انتقال درمان اٌتیسم از مرکز محور به خانواده محور بودن استفاده گردد. |
کد مقاله | 34260 |
تعداد بازدید | 234 |
|