عنوان | نقش واسطهای هوش هیجانی در رابطه سبکهای فرزندپروری و قلدری |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات روانشناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 22-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری هوش هیجانی فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه اراک (شهرستان) قلدری سبک فرزندپروری دانشآموزان پایه هفتم دانشآموزان پسر دانشآموزان پایه هشتم |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای هوش هیجانی در رابطه بین سبکهای فرزندپروری با قلدری بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری دانشآموزان پسر کلاس هفتم و هشتم مدارس شهر اراک در سال تحصیلی 95-1394 بودهاند. از این میان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، 484 دانشآموز به همراه مادرانشان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس قلدری ایلینویز،، پرسشنامه خودگزارشی هوش هیجانی شاته و دیگران و پرسشنامه فرزندپروری بامریند استفاده شد. در تحلیل دادهها، شیوههای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به شیوه سلسله مراتب به کار رفت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد هوش هیجانی در رابطه بین فرزندپروری مستبدانه و قلدری دارای نقش واسطهای جزیی و در رابطه بین فرزندپروری مقتدرانه و قلدری دارای نقش واسطهای کامل است. نتیجه اینکه سبکهای فرزندپروری و نوع نگرش والدین نسبت به رفتار کودکان، میتواند به شکلگیری تعارضات رفتاری بین فردی در کودکان به شکل قلدری، منجر شود. از سوی دیگر هوش هیجانی میتواند به مدیریت خشم، احساس مثبت در خویشتن و جرأتمندی در روابط بینفردی کمک کند. از این رو برای پیشگیری و مقابله با قلدری، آموزش نحوه فرزندپروری بهینه به والدین که سبب رشد روانی-هیجانی مثبت و سازگارانه در کودک یاری میرساند، ضروری به نظر میرسد. |
کد مقاله | 34164 |
تعداد بازدید | 179 |
|