عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزههای دینی با آموزش خانواده به شیوه شناختی رفتاری (CBT) بر تابآوری زوجین |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه زنان سال 10 شماره 1 پیاپی 27 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 23-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش خانواده مثبت اندیشی رویکرد شناختی رفتاری آموزههای دینی تابآوری آموزش تفکر مثبت مثبت اندیشی زوجین |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزههای دینی با آموزش خانواده به شیوه شناختی _رفتاری (CBT) بر تاب آوری زوجین بود. روش پژوهش آزمایشی به شیوه پیش آزمون – پسآزمون با گروه گواه و انجام پیگیری است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه زوجینی (120 نفر) است که فرزندانشان در سال تحصیلی 1396-97 به تحصیل مشغول بودند و تعداد 30 زوج، (60 نفر) بر اساس نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و گروه گواه (هر گروه شامل 10 زوج) گمارده شدند. گروه آزمایشی مثبت اندیشی و گروه آزمایشی خانواده هر کدام بصورت جداگانه ده جلسه 5/1 ساعته مورد آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزههای دینی و آموزش خانواده به شیوه شناختی _ رفتاری (CBT) قرار گرفتند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه تاب آوری (CD-RAS)، استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغییری (آنکوا) نشان داد که تأثیر آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزههای دینی در مقایسه با آموزش خانواده به شیوه شناختی _ رفتاری بر تاب آوری زوجین بیشتر است. همچنین نتایج پیگیری یک ماهه نشان دهنده ماندگاری اثر آموزش مثبت اندیشی بود. سطح معنی داری در این پژوهش 001/0 P = می باشد. |
کد مقاله | 34143 |
تعداد بازدید | 273 |
|