• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش توانبخشی شناختی بر اضطراب، افسردگی و تنظیم هیجان در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان
تعداد صفحات 8
نویسنده مسعود صیادی - زهرا افتخار صعادی - بهنام مکوندی - فریبا حافظی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش توان‌بخشی در پرستاری - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 2 پیاپی 18
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 32-25
زبان فارسی
کلید واژه افسردگی  افسردگی زنان  زنان بوشهر  اضطراب  اضطراب زنان  تنظیم هیجانی  افسردگی پس از زایمان  بوشهر (شهرستان)  هیجان  بعد از زایمان  زنان افسرده  مشکلات تنظیم هیجانی  توان‌بخشی شناختی  
چکیده مقدمه: زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان دارای مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی و تنظیم هیجانی هستند که آموزش توانبخشی شناختی می‌تواند در بهبود آنها موثر باشد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش توانبخشی شناختی بر اضطراب، افسردگی و تنظیم هیجان در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های آزمون و کنترل بود. جامعه پژوهش زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهر در سال 1396 بودند که 40 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروه آزمون 10 جلسه 45 دقیقه‌ای با روش توانبخشی شناختی آموزش دید. گروه‌ها از نظر اضطراب، افسردگی و تنظیم هیجان در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون ارزیابی شدند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS-19 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش توانبخشی شناختی باعث کاهش معنادار اضطراب و افسردگی و افزایش معنادار تنظیم هیجان در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شد (p < 0/001).
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از تاثیر آموزش توانبخشی شناختی بر اضطراب، افسردگی و تنظیم هیجان در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان بود، پس به مشاوران و درمانگران پیشنهاد می‌شود که از روش آموزش توانبخشی شناختی برای بهبود ویژگی‌های مذکور استفاده کنند.

کد مقاله 34067
تعداد بازدید 185

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397