عنوان | تأثیر شیوه آموزشی مبتنی بر بحث گروهی بر ارتقاء رفتارهای بهداشتی دوران عادت ماهیانه دختران نوجوان ساکن مراکز شبانه روزی بهزیستی شهر تهران |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه آموزش و سلامت جامعه - دانشگاه علوم پزشکی همدان شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 10-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان مراکز شبانه روزی بهزیستی دختران بلوغ دختران بلوغ جسمی تهران نوجوانان ساکن مراکز شبانه روزی رفتارهای بهداشتی مداخله آموزشی مراکز شبانه روزی بهزیستی بهداشت بلوغ بحث گروهی عادت ماهیانه بهداشت بلوغ جسمی |
چکیده |
سابقه و هدف: مشکلات مربوط به عادت ماهیانه یکی از علل عمده ناخوشی در زنان است. بحث گروهی یک روش پژوهشی است که گروه کوچکی از مشارکتکنندگان به منظور گردآوری اطلاعات به بحث درباره یک موضوع خاص میپردازند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش از طریق بحث گروهی بر رفتارهای بهداشتی دوران عادت ماهیانه دختران نوجوان انجام گرفت. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخلهای نیمه تجربی (یک گروهی) میباشد، که بر روی دختران 19-12 سال ساکن مراکز شبانهروزی بهزیستی شهر تهران انجام شد. در این مطالعه کلیه افراد واجد شرایط (61 نفر) وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل دو قسمت خصوصیات دموگرافیک و سؤالات عملکرد در خصوص بهداشت بلوغ جسمی (دوران عادت ماهیانه) بود که قبل و یک ماه پس از مداخله تکمیل گردید. مداخله آموزشی در طی 3 ماه انجام گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری کولموگروف-اسمیرنوف و آزمون تیزوجی از طریق نرمافزار SPSS-16 تحلیل شدند. یافتهها: پس از مداخله آموزشی در مقایسه با قبل از آن میانگین نمره عملکرد از 4.43 ± 12.11 به 2.97 ± 16.50 افزایش یافت که این میزان تغییر از لحاظ آماری معنیدار بود (P < 0.001 ). نتیجهگیری: مداخله آموزشی از طریق بحث گروهی تأثیر مثبتی در بهبود عملکرد افراد مورد مطالعه در خصوص بهداشت بلوغ جسمی داشت، لذا استفاده از این روش در آموزش مسائل مربوط به دوران بلوغ دختران نوجوان پیشنهاد میشود. |
کد مقاله | 34066 |
تعداد بازدید | 243 |
|