• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه خود نظم بخشی، ویژگی‌های شخصیتی، و کارکرد خانواده در دانش‌آموزان دختر تیزهوش، با هوش متوسط و هنرستانی
تعداد صفحات 13
نویسنده شعله شکوری - مهناز خسرو جاويد - ایرج صالحی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) سال 2 شماره 2 پیاپی 3
تاریخ انتشار تابستان - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 71-59
زبان فارسی
کلید واژه دختران هنرستانی  دانش‌آموزان دختر  خودتنظیمی  عملکرد خانواده  تیزهوش  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  تیزهوشان  دانش‌آموزان تیزهوش  خود‌ نظم بخشی  رشت (شهرستان)  دانش‌آموزان دبیرستانی  پنج عامل شخصیت  تیزهوشی  کارکرد خانواده  دختران تیزهوش  دانش‌آموزان با هوش متوسط  دانش‌آموزان هنرستانی  
چکیده زمینه و هدف: نوجوانان سرمایه­ های آینده جامعه هستند. مدارس ویژه پرورش استعدادهای درخشان دارای محیط نسبتاً متفاوت با مدارس عادی هستند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه خودنظم ­بخشی، ویژگی­ های شخصیتی و کارکرد خانواده دانش ­آموزان تیزهوش، باهوش متوسط و هنرستانی انجام شد.
روش: طرح پژوهش علّی- مقایسه­ ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش ­آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 1 آموزش و پرورش شهرستان رشت در سال تحصیلی 94-1393 بودند (6990 نفر). نمونه آماری شامل 180 نفر از این دانش ­آموزان بود که به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد و همکاران (1995)، پنج عاملی شخصیت کاستا و مک کری (1985) و پرسشنامه عملکرد خانواده (اپشتاین، بالدوین و بیشاب ( 1983) را تکمیل کردند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین خودنظم­ بخشی، ویژگی­ های شخصیتی، و کارکرد خانواده سه گروه دانش ­آموزان تیزهوش، باهوش متوسط و هنرستانی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 > p). نتایج پژوهش بیانگر این بود که توانایی کل خودنظم ­بخشی و بعد شناختی آن در دانش ­آموزان تیزهوش بالاتربود. ابعاد شخصیتی روان ­آزردگی­ گرایی، توافق­ پذیری و برون­ گرایی در دانش ­آموزان هنرستانی بالاتر بود. در متغیر کارکرد خانواده هم مهارگری رفتار در دانش ­آموزان با هوش متوسط و ایفای نقش در دانش ­آموزان هنرستانی­، بالاتر بود.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از نقش هوش در ویژگی­ های روان­ شناختی و کارکرد خانواده بود. تلویحات ضمنی نتیجه به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفت.

کد مقاله 34062
تعداد بازدید 249

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397