عنوان | بررسی مقایسهای تأثیر دو روش آموزش ترکیبی و سخنرانی در زمینه سلامت بلوغ بر آگاهی دختران دبیرستانی |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا شماره 6 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 415-407 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر بلوغ دختران سلامت بلوغ دختران مداخله آموزشی دانشآموزان دختر دبیرستانی بهداشت بلوغ سلامت بلوغ آگاهی دانشآموزان دبیرستانی آگاهی دختران مسجد سلیمان (شهرستان) بهداشت بلوغ جسمی آموزش به روش ترکیبی آموزش به روش سخنرانی |
چکیده |
مقدمه: توجه به ابعاد مختلف بهداشت دوران بلوغ نقش مهمی در سلامت دختران دارد. هدف این مطالعه تعیین مقایسه تأثیر دو روش آموزش ترکیبی و سخنرانی در زمینه سلامت بلوغ بر آگاهی دختران دبیرستانی شهر مسجد سلیمان در سال ۱۳۹۵ است. روشکار: این مطالعه نیمهتجربی بهروشِ تصادفی، درباره ۸۴ نفر از دانشآموزان مدارس دوره دوم متوسطه شهر مسجد سلیمان در سال ۱۳۹۵ انجام شده که مربی بهداشت نداشتهاند. شرکتکنندگان به ۲ گروه ۴۲ نفره تقسیم شدند. برای گروه سخنرانی مداخله آموزشی بهروشِ سخنرانی و برای گروه ترکیبی، مداخله آموزشی بهروش سخنرانی و نمایش کلیپ طی ۳ جلسه ۱ ساعته برگزار شد. پس از یک ماه، مجدداً هر دو گروه پرسشنامه را کامل کردند و دادهها با نرمافزار SPSS نسخه ۲۲ تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: مقایسه میانگین قبل و بعد در دو گروه نشان داد هم در گروه سخنرانی و هم در گروه ترکیبی اختلاف آماری معناداری مشاهده شده است (۰۰/۰۱ > P). نتیجه گیری: مقایسه نمره دانشآموزان، قبل و بعد از مداخله، در هر دو گروه شرکتکننده نشان داد میانگین دانش در ابتدای مطالعه بین دو گروه اختلاف معناداری ندارد ( ۰/۴ P = )، اما بعد از مداخله اختلاف معناداری بین دو گروه دیده شد (۰/۰۰۱ > P). این موضوع بیانگر مؤثر بودن آموزش ترکیبی در ارتقای دانشِ دانشآموزان دختر در زمینه بهداشت بلوغ است. |
کد مقاله | 34056 |
تعداد بازدید | 331 |
|