عنوان | تأثیر آموزش حل مسئله خانواده مدرسه محور بر سبکهای حل مسئله دانشآموزان دوره ابتدایی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روانشناختی کودک سابق) شماره 1 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 27-14 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حل مسئله دانشآموزان دوره ابتدایی مسئله اجتماعی آموزش مهارت حل مسئله سبک حل مسئله حل مسئله اجتماعی حل مسئله خانواده مدرسه محور |
چکیده |
زمینه و هدف: حل مسئله، یکی از برنامههای ساختاریافته شناختی است که طیفی از پاسخ های کارآمد را برای مقابله با موقعیت های مشکل ساز زندگی فراهم می کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش حل مسئله خانواده/مدرسه محور بر سبکهای حل مسئله دانش آموزان انجام شد. روش: طرح این پژوهش، تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون- پیگیری با گروه گواه بود. تعداد 120 دانش آموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) تقسیم شدند. پس از آموزش 10 جلسه دو ساعته به والدین و معلمان، گروه آزمایش به مدت سه ماه تحت آموزش برنامه حل مسئله خانواده/ مدرسه محور قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها در سه فرم دانش آموزان، والدین، و معلمان از نسخه کوتاه حل مسئله اجتماعی (دزوریلا و همکاران، 2004) استفاده شد. یافته ها: طبق گزارش دانش آموزان (شرکتکنندگان)، والدین، و معلمان در سه مرحله پیش آزمون- پسآزمون (فاصله سهماهه) و پیگیری (فاصله یکماهه)، نتایج نشان داد در گروه آزمایشی، بین نمرات پیشآزمون- پسآزمون در زیرمقیاسهای حل مسئله تفاوت معناداری وجود داشت اما بین نمرات پسآزمون- پیگیری در زیر مقیاسهای حل مسئله، تفاوت معنادار نبود (0/05 ≥ P ) نتیجه گیری: آموزش حل مسئله خانواده/مدرسه محور بر سبکهای حل مسئله دانش آموزان اثربخش است، بنابراین استفاده از این شیوه بهعنوان یک برنامه پیش گیرانه به والدین و معلمان در اتخاذ سبک حل مسئله کارآمد از سوی دانش آموزان، از اهمیت فراوانی برخوردار است. |
کد مقاله | 34053 |
تعداد بازدید | 260 |
|