عنوان | نقش الگوها و کنترلهای محافظت کننده خانوادگی، همسالان، مدرسه و همسایگان در پیش بینی رفتارهای انحرافی در نوجوانان |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 1 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 52-44 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مدرسه تهران عوامل خطر عوامل خطرساز رفتارهای انحرافی خانواده دانشآموزان دبیرستانی گروه همسالان انحراف نوجوانان نقش خانواده بر رفتار نوجوانان رفتار نوجوان عوامل محافظت کننده دانشآموزان نوجوان همسایگان رفتار انحرافی در نوجوانان |
چکیده |
زمینه و هدف: خانواده، همسالان، مدرسه و همسایگان، همواره از مهم ترین موقعیتهای اجتماعی مؤثر در رفتارهای انحرافی نوجوانان بودهاند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین نقش الگوها و کنترلهای محافظتکننده خانوادگی، همسالان، مدرسه و همسایگان در پیشبینی رفتارهای انحرافی در نوجوانان بود. روش و مواد: روش بررسی حاضر مقطعی و از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر و پسر مناطق 20 گانه شهر تهران بود که در سال تحصیلی 94-1393 در مقطع دبیرستان (متوسطه) مشغول به تحصیل بودند. تعداد نمونه 1847 نفر بود. نمونهگيري با توجه به گسترده بودن جامعه آماری به صورت خوشهای چند مرحلهای اجرا شد و شرکتکنندگان در این پژوهش مقياس عوامل و رفتارهای محافظتکننده و خطرساز روانی اجتماعی را پر کردند. داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه روش گام به گام و نرمافزار آماری SPSS-24 تحلیل شد. یافته ها: شرکت کنندگان در مطالعه شامل 946 (2/51%) نفر دختر و 901 (8/48%) نفر پسر با میانگین (انحراف معیار) سنی (2/1) 16 سال بودند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیلی رگرسیون چندگانه نشان داد الگوهای محافظتکننده همسالان (01/0 > P)، کنترلهای محافظتکننده خانوادگی (01/0 > P)، کنترلهای محافظتکننده همسالان (01/0 > P)، کنترلهای محافظتکننده مدرسه (01/0 > P)، کنترلهای محافظتکننده همسایه (01/0 > P ) و الگوهای محافظتکننده خانوادگی (01/0 > P)، به ترتیب با قدرت بیشتری کاهش رفتار انحرافی در نوجوانان را پیشبینی میکنند. همچنین بین الگوی محافظتکننده خانواده و رفتارهای انحرافی همبستگی وجود نداشت. نتیجه گیری: هر چه الگوهای محافظتکننده همسالان، کنترلهای محافظتکننده خانوادگی، کنترلهای محافظتکننده همسالان، کنترلهای محافظتکننده مدرسه و کنترل های محافظتکننده همسایه، قوی تر باشد، وقوع رفتار انحرافی کمتر می شود. |
کد مقاله | 34001 |
تعداد بازدید | 286 |
|