• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثر آموزش به شیوه بحث گروهی گروهی بر ارتقاء سطح آگاهی، نگرش و عملکرد زنان استفاده کننده از روش منقطع پیشگیری از بارداری
تعداد صفحات 11
نویسنده محمدرضا مدبر - مهناز پوراسماعیل - مریم سلطانی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت و بهداشت سال 8 شماره 2 پیاپی 31
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 221-211
زبان فارسی
کلید واژه پیشگیری از بارداری  آموزش گروهی بانوان  روش‌های پیشگیری از بارداری  آموزش گروهی  دیدگاه زنان  قزوین (شهرستان)  نزدیکی منقطع  سطح آگاهی زنان  بحث گروهی  عملکرد زنان  زنان دارای همسر  آگاهی زنان  البرز (شهرستان)  
چکیده زمینه و هدف: انواع روش های طبیعی پیشگیری از بارداری که در آن­ها دارو یا تجهیزات به کار گرفته نمی­شود، توسط زوجها مورد استفاده قرار می گیرند. ناآگاهی یا اطلاعات نادرست زوجین، از کارآیی روشهای طبیعی و میزان شکست آنها منجر به بروز حاملگی ناخواسته و تبعات ناشی از آن، از جمله افزایش سقط جنین و مرگ مادران باردار میگردد. این مطالعه با هدف بهبود آگاهی، نگرش و عملکرد زنان استفاده کننده از روش­های طبیعی پیشگیری از بارداری تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان البرز استان قزوین انجام شد.
روش کار: این مطالعه به صورت مداخله ای بر روی 147 زن شوهردار 49-15 ساله ای که حداقل از 3 ماه قبل از شروع پرسشگری، از روش طبیعی برای پیشگیری از بارداری استفاده کرده و منتظر فرزند نبودند، انجام شد. از روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک و پرسشنامه محقق ساخته، قبل و 6-4 ماه بعد از مداخله (آموزش با استفاده از بحث گروهی ارائه گردید) استفاده شد. آگاهی، نگرش و عملکرد این گروه در استفاده از روش های پیشگیری از بارداری (قبل و بعد از مداخله) با استفاده از نرم افزار آماری spss-16 مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: پس از آموزش، نسبت زنان آگاه در مورد روشهای پیشگیری از بارداری افزایش یافت، نگرش و عملکرد واحدهای پژوهش نیز بهبود یافت (001/0 > p). این مداخله تفاوت قابل ملاحظه ای در درصد زنان آگاه از روش قرصهای پیشگیری از بارداری ایجاد نکرد.
نتیجه گیری : یافته های مطالعه حاکی از آن است که آموزش به شیوه بحث گروهی در افزایش درصد زنان آگاه و موافق در خصوص روشهای مطمئن پیشگیری از بارداری موثر می باشد. همچنین درصد زنان با عملکرد مناسب، پس از آموزش افزایش یافت.

کد مقاله 33998
تعداد بازدید 225

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397