عنوان | اثر آموزش به شیوه بحث گروهی گروهی بر ارتقاء سطح آگاهی، نگرش و عملکرد زنان استفاده کننده از روش منقطع پیشگیری از بارداری |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت و بهداشت (مصوب وزارت بهداشت) سال 8 شماره 2 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 221-211 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پیشگیری از بارداری آموزش گروهی بانوان روشهای پیشگیری از بارداری آموزش گروهی دیدگاه زنان قزوین (شهرستان) نزدیکی منقطع سطح آگاهی زنان بحث گروهی عملکرد زنان زنان دارای همسر آگاهی زنان البرز (شهرستان) |
چکیده |
زمینه و هدف: انواع روش های طبیعی پیشگیری از بارداری که در آنها دارو یا تجهیزات به کار گرفته نمیشود، توسط زوجها مورد استفاده قرار می گیرند. ناآگاهی یا اطلاعات نادرست زوجین، از کارآیی روشهای طبیعی و میزان شکست آنها منجر به بروز حاملگی ناخواسته و تبعات ناشی از آن، از جمله افزایش سقط جنین و مرگ مادران باردار میگردد. این مطالعه با هدف بهبود آگاهی، نگرش و عملکرد زنان استفاده کننده از روشهای طبیعی پیشگیری از بارداری تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان البرز استان قزوین انجام شد. روش کار: این مطالعه به صورت مداخله ای بر روی 147 زن شوهردار 49-15 ساله ای که حداقل از 3 ماه قبل از شروع پرسشگری، از روش طبیعی برای پیشگیری از بارداری استفاده کرده و منتظر فرزند نبودند، انجام شد. از روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک و پرسشنامه محقق ساخته، قبل و 6-4 ماه بعد از مداخله (آموزش با استفاده از بحث گروهی ارائه گردید) استفاده شد. آگاهی، نگرش و عملکرد این گروه در استفاده از روش های پیشگیری از بارداری (قبل و بعد از مداخله) با استفاده از نرم افزار آماری spss-16 مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: پس از آموزش، نسبت زنان آگاه در مورد روشهای پیشگیری از بارداری افزایش یافت، نگرش و عملکرد واحدهای پژوهش نیز بهبود یافت (001/0 > p). این مداخله تفاوت قابل ملاحظه ای در درصد زنان آگاه از روش قرصهای پیشگیری از بارداری ایجاد نکرد. نتیجه گیری : یافته های مطالعه حاکی از آن است که آموزش به شیوه بحث گروهی در افزایش درصد زنان آگاه و موافق در خصوص روشهای مطمئن پیشگیری از بارداری موثر می باشد. همچنین درصد زنان با عملکرد مناسب، پس از آموزش افزایش یافت. |
کد مقاله | 33998 |
تعداد بازدید | 304 |
|