عنوان | اثربخشی آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی بر تابآوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانشآموزان دختر دبیرستانی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 73-63 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سندرم پیش از قاعدگی دانشآموزان دختر استرس تهران آموزش گروهی دانشآموزان دختر دبیرستانی کیفیت زندگی دختران دانشآموزان دبیرستانی کیفیت زندگی دانشآموزان دوم دبیرستان آگاهی افزایی تابآوری استرس نوجوانی |
چکیده |
مقدمه: سندرم پیش از قاعدگی می تواند بر کیفیت زندگی و تاب آوری در برابر استرس نوجوانان تأثیر گذارد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی بر تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون دو گروهی بود. دانش آموزان دختر پایه دوم دبیرستانهای تهران در سال تحصیلی 1392-93 با نمونه گیری خوشه ای از مناطق 20 گانه آموزش و پرورش، دو دبیرستان و از هر دبیرستان یک کلاس انتخاب شدند. به طور تصادفی، از یک کلاس 15 نفر به گروه کنترل و از کلاس دیگر 15 نفر به گروه آزمون اختصاص یافتند. مداخله طی 10 جلسه صورت گرفت. داده ها در ابتدا و دوماه پس از پایان جلسات گردآوری شد. ابزار پژوهش، مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه تشخیصی اختلال پیش از قاعدگی، مقیاس تاب آوری ( Connor-Davidson resilience scale )، پرسشنامه زمینه یابی سلامت فرم کوتاه ( SF-36 ) بود. تحلیل داده ها با آزمون تی، تی - زوجی و من - ویتنی با اطمینان 95% توسط نرم افزار SPSS/16 انجام شد. یافته ها: مشخصات فردی دو گروه کنترل و آزمون تفاوت معنی داری نداشت (05/0 > P ). در بدو ورود، میانگین نمرات اختلال پیش از قاعدگی، مقیاس تاب آوری و کیفیت زندگی دو گروه مشابه بودند (05/0 > P ). اما در مرحله دوم اندازه گیری، تنها در گروه آزمون، ارتقای واضحی در میانگین نمرات اختلال پیش از قاعدگی (001/0> P )، تاب آوری (01/0> P )، و کیفیت زندگی (01/0 > P ) دیده شد. نتیجه نهایی: آموزش می تواند سبب بهبود نشانگان اختلال پیش از قاعدگی، تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی نوجوانان شود. |
کد مقاله | 33995 |
تعداد بازدید | 308 |
|