عنوان | مقایسه تأثیر دو روش آموزش بهداشت قاعدگی (سخنرانی و گروه همسالان) بر آگاهی و عملکرد دختران دبیرستانی شهر همدان در سال 1393 |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 37-26 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان قاعدگی سلامت دختران آموزش بهداشت همدان دانشآموزان دختر دبیرستانی دختر سال اول دبیرستان قاعدگی دختران گروه همسالان عملکرد دختران آگاهی دختران آموزش به روش سخنرانی بهداشت قاعدگی |
چکیده |
مقدمه: عدم رعایت بهداشت قاعدگی می تواند منجر به مشکلاتی در سلامت دختران نوجوان شود. هدف از این مطالعه مقایسه تاثیر دو روش آموزشی (سخنرانی و گروه همسالان) بر عملکرد دختران در مورد بهداشت قاعدگی در دبیرستانهای شهر همدان بود. روش کار: در این مطالعه مداخله ای 200 دانش آموز دختر دوره اول متوسطه با روش نمونه گیری خوشه ای از شهر همدان انتخاب شدند. افراد نمونه در دو گروه 100 نفره (آموزش همسالان و آموزش سخنرانی) طی 4 جلسه هفتگی آموزش دیده و مقایسه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه آگاهی و عملکرد بهداشت قاعدگی بود که قبل، بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه پس از آموزش تکمیل شد. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی، آزمونهای t مستقل و زوجی، کای اسکوئر و آنالیز واریانس با اندازه گیریهای مکرر تحلیل شدند. یافته ها: بین دو گروه تفاوت معنی داری از نظر میانگین سنی (در گروه سخنرانی 35/13 و در گروه همسالان 31/13 سال، 05/0 P > ) و سن منارک وجود نداشت (در گروه سخنرانی 41/12 و در گروه همسالان 20/12 سال، 05/0 P > ). در گروه سخنرانی و گروه همسالان میانگین نمره آگاهی و عملکرد در طول زمان (قبل، بلافاصله و یک ماه پس از آموزش) افزایش معناداری داشت (001/0 P < ). بین دو گروه تفاوت معنی داری از نظر آگاهی و عملکرد بهداشت قاعدگی دیده شد (001/0 P < ). نتیجه نهایی: روش آموزشی گروه همسالان در ارتقای بهداشت قاعدگی دختران نوجوان روش موثری بود. از اینرو برنامه ریزان بهداشتی باید از روش های مناسب جهت آموزش مسایل بهداشتی و توانمندسازی دختران نوجوان بهره جویند. |
کد مقاله | 33994 |
تعداد بازدید | 324 |
|