عنوان | اثربخشی آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوه قصهگویی مبتنی بر مفاهیم اسلامی بر سبکهای مقابلهیی و سلامت روانی نوجوانان دختر |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 3 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 82-70 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان اخلاق دانشآموزان دختر سلامت روانی دختران کرمان راهبردهای مقابلهای سبک مقابله هیجان مدار دانشآموزان دختر دبیرستانی سلامت روانی دختران نوجوان سلامت روانی دانشآموزان دختر دانشآموزان دبیرستانی سبک مقابله مسئلهمدار اخلاق در خانواده سلامت روانی دانشآموزان دوم دبیرستان آموزههای اخلاقی قصهگویی مفاهیم اخلاقی آموزش اخلاق مفاهیم اسلامی |
چکیده |
سابقه و هدف: خانواده اصلیترین کانون شکلگیری آموزههای اخلاقی است و ریشهی آموزش مفاهیم اخلاقی در فرد از اخلاق در خانواده شروع میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوهی قصّهگویی مبتنی بر مفاهیم اسلامی بر سبکهای مقابلهیی و سلامت روانی نوجوانان دختر صورت گرفته است. روش کار: این پژوهش مطالعهیی نیمهآزمایشی ازنوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دختر دورهی متوسطهی دوم استان کرمان در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ بود که ۴۲ نفر از آنان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه ۲۱ نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای سبک مقابلهیی فولکمن و لازاروس؛ و سلامت روان بود. برنامهی مداخلهیی شامل ۹ جلسه آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوهی قصّهگویی بود که برای شرکتکنندگان گروه آزمایش اجرا شد و شرکتکنندگان گروه گواه هیچ مداخلهیی دریافت نکردند. در نهایت، دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیّری تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همهی موارد اخلاقی رعایت شده است. علاوهبراین، نویسندگان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین میانگین نمرههای پسآزمون گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در سبک مقابلهیی مسئلهمدار و سلامت روان تفاوت مثبت و معنیداری وجود داشت (۰۰۱/۰ > P). همچنین سبک مقابلهیی هیجانمدار نیز در گروه آزمایش بهطور معنیداری کمتر از گروه گواه بود (۰۰۱/۰ > P). به عبارت دیگر، آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوهی مذکور در گروه آزمایش به کاهش سبک مقابلهیی هیجانمدار، افزایش سبک مقابلهیی مسئلهمدار و سلامت روان نوجوانان دختر منجر شده بود. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت کنترل هیجان و سلامت روان در نوجوانان، میتوان از آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده، بهویژه به شیوهی قصّهگویی مبتنی بر مفاهیم اسلامی، برای تقویت سبک مقابلهیی مسئلهمدار و سلامت روانی نوجوانان دختر استفاده کرد. |
کد مقاله | 33990 |
تعداد بازدید | 221 |
|