عنوان | بررسی بسته آموزشی آگاهی افزایی تغییرات بلوغ بر تابآوری و تحمل پریشانی نوجوانان دختر |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 1 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | فروردین و اردیبهشت - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 8-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بلوغ دختران نوجوان دانشآموزان دختر تهران دانشآموزان دختر دبیرستانی دختر سال اول دبیرستان بسته آموزشی نوجوانان دختر دبیرستان تهران آگاهی افزایی تابآوری تحمل پریشانی تغییرات بلوغ تابآوری نوجوانان |
چکیده |
مقدمه: آگاهی از تغییرات جسمانی و روان شناختی بلوغ باعث میشود که دختران نوجوان با مشکلات و چالشهای روان شناختی ناشی از این دوره آشنا بشوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آگاهی افزایی تغییرات بلوغ بر تابآوری و تحمل پریشانی نوجوانان دختر انجام شد. روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی و با طرح پیشآزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این مطالعه دانش آموزان دختر متوسطه اول، منطقه 15 آموزشی شهر تهران در سال 1396 بودند. 30 نفر دانشآموز دختر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند، سپس به دو گروه آزمایش و کنترل به طور تصادفی تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 75 دقیقهای مداخله آگاهی افزایی تغییرات بلوغ را آموزش دیدند. سپس از هر دو گروه آزمون و کنترل پس آزمون گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (DTS) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد و دادهها با نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها: بررسیهای آماری نشان داد که نتایج پژوهش، تفاوت معناداری بین نمرات تاب آوری در پیشآزمون (04/16 ± 00/67) و پسآزمون (05/14 ± 98/91) در گروه آزمایش نشان داده شد (001/0 = P). همچنین، تفاوت معناداری در نمرات تحمل پریشانی در پیشآزمون (83/8 ± 40/39) و پسآزمون (42/10 ± 93/54) در نوجوانان دختر پس از آموزش آگاهی افزایی تغییرات بلوغ در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معنیداری وجود دارد (0001/0 = P). نتیجه گیری: بنابرنتایج این مطالعه آگاهی افزایی تغییرات بلوغ میتواند شیوه مناسبی برای افزایش تابآوری و تحمل پریشانی نوجوانان دختر باشد. مربیان بهداشت در مدارس از این رویکرد میتوانند به درک صحیحتر و واقع بینانه تر دختران از تغییرات روان شناختی و جسمانی دوره بلوغ کمک کنند. |
کد مقاله | 33964 |
تعداد بازدید | 206 |
|