عنوان | اثربخشی آموزش شیوههای فرزندپروری بر اساس روش لین کلارک بر کاهش تعارضات والد فرزند و اضطراب دختران |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و مطالعات خانواده سال 11 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 158-141 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری دانشآموزان دختر اضطراب دانشآموزان دختر دبیرستانی تعارضات والد فرزند رابطه والد فرزند مهارتهای فرزندپروری دانشآموزان دوم دبیرستان سبک فرزندپروری آموزش فرزندپروری قروه (شهرستان) اضطراب دختران لین کلارک |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش مهارتهای فرزندپروری بر اساس روش لین کلارک بر کاهش تعارضات والد-فرزندی و اضطراب دختران متوسطه دوم بود. روش این پژوهش از نوع نیمه- آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانش آموزان دختر متوسطۀ دوم شهرستان قروه در سال تحصیلی97-96 بودند که مطابق با اعلام اداره آموزش و و پرورش شهرستان قروه 1225 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 50 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 25 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. به طوریکه ابتدا یک پیش آزمون تعارض والد-فرزندی و اضطراب از هر دو گروه به عمل آمد. سپس والدین گروه آزمایش به مدت 8 جلسه آموزش مهارتهای فرزندپروری بر اساس روش لین کلارک دریافت کردند. بعد از آموزش مهارتهای فرزندپروری دوباره یک پس آزمون از گروه های آزمایش و کنترل به عمل آمد. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه های اضطراب سنج کتل و تعارض والد-فرزندی اشتراس گردآوری شد و با استفاده از تحلیل کوواریانس چندراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد آموزش مهارتهای فرزندپروری بر اساس رویکرد لین کلارک بر کاهش تعارض والد-فرزندی و اضطراب دختران متوسطه دوم تاثیرگذار بود. پس میتوان از آموزش مهارتهای فرزندپروری به والدین به عنوان شیوه ای برای بهبود روابط آنان با فرزندان و بهبود روشهای تربیتی استفاده کرد. |
کد مقاله | 33950 |
تعداد بازدید | 213 |
|