• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش شیوه‌های فرزندپروری بر اساس روش لین کلارک بر کاهش تعارضات والد فرزند و اضطراب دختران
تعداد صفحات 18
نویسنده حسن غریبی - هیوا محمودی - کامل عبدالله نژاد
مشخصات نشریه فصلنامه زن و مطالعات خانواده - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز - مصوب دانشگاه آزاد سال 11 پیاپی 42
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 158-141
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  دانش‌آموزان دختر  اضطراب  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  تعارضات والد فرزند  رابطه والد فرزند  مهارت‌های فرزندپروری  دانش‌آموزان دوم دبیرستان  سبک فرزندپروری  آموزش فرزندپروری  قروه (شهرستان)  اضطراب دختران  لین کلارک  
چکیده هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش مهارت­های فرزندپروری بر اساس روش لین کلارک بر کاهش تعارضات والد-فرزندی و اضطراب دختران متوسطه دوم بود. روش این پژوهش از نوع نیمه- آزمایشی با طرح پیش­ آزمون- پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانش آموزان دختر متوسطۀ دوم شهرستان قروه در سال تحصیلی97-96 بودند که مطابق با اعلام اداره آموزش و و پرورش شهرستان قروه 1225 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای 50 دانش­ آموز به عنوان نمونه انتخاب و به­ طور تصادفی در دو گروه 25 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. به­ طوری­که ابتدا یک پیش آزمون تعارض والد-فرزندی و اضطراب از هر دو گروه به عمل آمد. سپس والدین گروه آزمایش به مدت 8 جلسه آموزش مهارت­های فرزندپروری بر اساس روش لین کلارک دریافت کردند. بعد از آموزش مهارت­های فرزندپروری دوباره یک پس آزمون از گروه­ های آزمایش و کنترل به عمل آمد. داده­ های پژوهش از طریق پرسشنامه­ های اضطراب سنج کتل و تعارض والد-فرزندی اشتراس گردآوری شد و با استفاده از تحلیل کوواریانس چندراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها نشان داد آموزش مهارت­های فرزندپروری بر اساس رویکرد لین­ کلارک بر کاهش تعارض والد-فرزندی و اضطراب دختران متوسطه دوم تاثیرگذار بود. پس می­توان از آموزش مهارت­های فرزندپروری به والدین به عنوان شیوه­ ای برای بهبود روابط آنان با فرزندان و بهبود روش­های تربیتی استفاده کرد.

کد مقاله 33950
تعداد بازدید 163

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397