عنوان | پیش بینی فرسودگی عاطفی بر اساس سایش اجتماعی و تعارض کار خانواده در معلمان ابتدایی شهر کرمان |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی - دانشگاه شهید بهشتی - علمی پژوهشی پیاپی 40 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 82-53 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کرمان تعارض کار خانواده معلمان ابتدایی فرسودگی عاطفی سایش اجتماعی |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر تعيين رابطه بين سايش اجتماعي و تعارض كار- خانواده با فرسودگي عاطفي معلمان ابتدايي كرمان بود. پژوهش از نظر هدف، كاربردي و از نظر روش توصيفي از نوع همبستگي بود. جامعه آماري پژوهش شامل كليه معلمان دوره ابتدايي شهر كرمان به تعداد 1600 نفر (1200 زن و 400 مرد) بود. حجم مطلوب نمونه با توجه به فرمول كوكران 310 نفر بود كه با استفاده از روش نمونهگيري تصادفي طبقهاي 232 زن و 78 مرد بهعنوان نمونه انتخاب شدند. براي جمعآوري دادهها از پرسشنامههاي سايش اجتماعي دافي و همكاران (2002)، تعارض كار- خانواده كارلسون و همكاران (2000) و فرسودگي عاطفي مسلچ (1985) استفاده شد. براي تجزيه و تحليل دادهها از آزمون ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چندمتغيره استفاده شد. يافتهها نشان داد كه بين سايش اجتماعي، سايش همكار و سايش سرپرست با فرسودگي عاطفي معلمان رابطه مثبت و معناداري وجود دارد ( 05/0 ≥ P ). همچنین، بین تعارض کار- خانواده و تعارض خانواده- کار با فرسودگی عاطفی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ( 05/0 ≥ P ). علاوه بر اين، سايش اجتماعي و تعارض كار- خانواده در مجموع قادرند 6/56 درصد از تغييرات فرسودگي عاطفي معلمان دوره ابتدايي را بهطور معنيداري پيشبيني كنند (566/0 R2 = ). با توجه به نتايج پژوهش ميتوان بيان كرد معلماني كه سايش اجتماعي و تعارض كار- خانواده در آنها كمتر است، از سطح فرسودگي عاطفي پايينتري برخوردارند. |
کد مقاله | 33885 |
تعداد بازدید | 181 |
|