عنوان | پدیدارشناسی رفتار خرید شب عید زنان در نوروز باستانی ایرانیان |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات رفتار مصرف کننده - دانشگاه کردستان شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 244-229 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن ایرانی ایران جشن نوروز پدیدارشناسی ایرانیان خرید رفتار خرید خرید زنان خرید شب عید |
چکیده |
خرید کردن یکی از ابزارهای ضروری در تأمین نیازهای اولیه و ارضای نیازهای روانی است. هدف این مطالعه، فهم خرید شب عید در زنان است که منظور آن کسب درک و بینش عمیقتر و غنیتر درباره این پدیده می باشد. از اینرو توجه به رفتار خرید شب عید از نگاه زنان ایرانی از نوآوری این پژوهش میباشد. پژوهش حاضر با صبغه کیفی مبتنی بر پارادایم تفسیری است که به مدد راهبرد پژوهش پدیدارشناسی به اجرا درآمده است. به منظور گردآوری دادهها با سیزده نفر از زنان خانهدار و شاغلی که دارای فرزند و در بازه سنی ۳۰ تا ۴۰ سالگی بودند، مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. برای تحلیل دادههای مصاحبه از روش ون منن (تجزیه و تحلیل درون مایهای) استفاده شده است. یافتههای حاصل از پژوهش مشتمل بر سه درون مایه است که عبارتند از «ماهیت خرید شب عید»، «پیامدهای خرید شب عید» و «فرایند خرید شب عید». نتایج پژوهش نشان می دهد که پدیده خرید شب عید دارای چهار درون مایه «اتمام روزهای سخت»، «شادی و تکاپو»، «خوداظهاری» و «نوستالژی کودکانه» است و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و روانی مثبت و منفی به همراه دارد. |
کد مقاله | 33817 |
تعداد بازدید | 227 |
|