عنوان | اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعارضات زناشویی زنان متأهل |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده سال 13 پیاپی 46 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 174-155 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مشکلات زناشویی زنان متأهل تهران آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) تعارض زناشویی |
چکیده |
یکی از اصلیترین نهادهای جامعه، خانواده است و اساس شکلگیری و رشد، رابطه زوجین است که لازمه تقویت زندگی خانوادگی، ثبات و دوام آن و نوع نگرش و طرز تعامل زوجین با یکدیگر است. برهمیناساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنیبر پذیرش و تعهد بر تعارضات زناشویی زنان متأهل انجام شد. روش این پژوهش نیمهآزمایشی (پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه) و جامعه آماری شامل زنان متأهل مراجعه کننده به سرای محله دبستان و مجیدیه در منطقه 7 تهران در بازه زمانی فروردین و اردیبهشت 1396 بود. پس از جمعآوری پرسشنامهها و در بررسی ابتدایی (مصاحبه) 30 زن متأهل دارای تعارضات، با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری گواه و آزمایشی کاربندی شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تعارضات زناشویی تجدیدنظرشده (MCQ-R) بود و تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش تعارضات زناشویی (F = ۷۱/۶ و P < ۰/۰۱ ) و مولفههای آنها به طور معنی داری موثر بوده است.. بنابراین توصیه می شود مشاوران و درمان گران خانواده از این رویکرد آموزشی درمانی در مراکز مشاوره و کلاس های آموزش خانواده جهت حل مشکلات زناشویی زوج ها بهره ببرند. |
کد مقاله | 33803 |
تعداد بازدید | 176 |
|