عنوان
|
رابطه بین احساس تنهایی و تعهد زناشویی با میزان استفاده از رسانههای اجتماعی در زنان |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
منصوره شهریاری احمدی - لیلا پازوکی - نازنین پورصدر |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 13 پیاپی 46 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
114-95 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان دانشجو زنان متأهل تعهد زناشویی احساس تنهایی تهران شبکههای اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی میزان استفاده میزان استفاده از رسانه رسانههای اجتماعی تعهد زوجین استفاده از رسانه اختلال رسانه اجتماعی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین احساس تنهایی و تعهد زناشویی با میزان استفاده از رسانه های اجتماعی در زنان می پردازد. جامعه آماری این پژوهش شامل زنان متأهل دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مشغول به تحصیل در سال 95- 96 بودند که از میان آن، نمونه ای با حجم 297 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شد. در این پژوهش از مقیاس احساس تنهایی UCLA (راسل، 1996)، پرسشنامه تعهد زناشویی (DCI) آدامز و جونز (1997) و پرسشنامه اختلال استفاده از رسانه اجتماعی (SMD) ساخته وندن اجیندن، لمنز و والکنبورگ (2016) استفاده شد. پس از جمعآوری اطلاعات، داده ها با استفاده از شیوههای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین متغیرهای احساس تنهایی و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در سطح (0.01 > p) رابطه مستقیم و معنیدار وجود دارد. بین خردهمقیاس تعهد به همسر و میزان استفاده از رسانه های اجتماعی در سطح (0.01 > p) رابطه معکوس و معنیدار وجود دارد و همچنین 14 درصد از تغییرات احساس تنهایی و 5 درصد از تغییرات بُعد تعهد به همسر، بهوسیله میزان استفاده از رسانه های اجتماعی قابل تبیین است.
|