• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر بدحجابی و تبرج بر احساس امنیت فردی زنان (مورد مطالعه: زنان و دختران بالای 15 سال شهر تهران)
تعداد صفحات 19
نویسنده شعبان اولادی - اسماعیل جهانبخش - اصغر محمدی
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 12
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 120-102
زبان فارسی
کلید واژه ناامنی  بدحجابی  امنیت زنان  آثار بدحجابی  تبرج  احساس امنیت  تهران  احساس ناامنی  دختران بالای 15 سال  زنان شهر تهران  امنیت فردی  احساس ناامنی زنان  امنیت دختران  
چکیده زمینه و هدف: احساس اﻣﻨﻴﺖ ﻳﻜﻲ از اﺳﺎﺳﻲ‌ﺗﺮﻳﻦ ﻧﻴﺎزﻫﺎی انسان است، که پیوند تنگاتنگی با توسعه و ابعاد مختلف رفاه اجتماعی دارد. بدحجابی از عواملی است که می‌تواند احساس امنیت زﻧﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻴﻤﻲ از ﺟﻤﻌﻴﺖ را آسیب‌پذیر سازد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر بدحجابی و تبرّج (خودنمایی/جلوه‌گری) بر احساس امنیت فردی زنان و دختران بالای 15 سال شهر تهران است.
روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کمّی و پیمایشی است. جامعه آماری شامل زنان و دختران بالای 15 سال شهر تهران به تعداد 899 630 3 نفر است. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 600 نفر تعیین و نمونه‌ها در چند مرحله انتخاب شدند. پرسشنامه محقق‌ساخته به عنوان ابزار جمع‌آوری داده به کار رفت. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی و مدل‌سازی معادلات‌ ساختاری تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: بدحجابی با ضریب مسیر استاندارد 414/0 و تبرّج با ضریب مسیر استاندارد 372/0 بر ایجاد احساس ناامنی فردی تاثیر معناداری دارد. بررسی تاثیر متغیر مستقل بر ابعاد متغیر وابسته نشان داد که تبرّج و بدحجابی بر احساس ناامنی فردی در ابعاد فکری، جانی، عاطفی و مالی تاثیر دارد.
نتیجه‌گیری: افزایش بدحجابی و تبرّج موجب کاهش احساس امنیت فردی زنان می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود نهادهای مسئول در زمینه آموزش و فرهنگ در کشور و همچنین رسانه‌ ملی تعمیق ارزش‌های عفاف و حجاب بر اساس موازین دینی و شرعی، با برنامه‌‌های موثرتر و واقع بینانه‌تر، در کانون توجه قرار دهند.

کد مقاله 33785
تعداد بازدید 232

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397