• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی ظرفیت‌های حقوق بین‌الملل در مبارزه با قاچاق زنان
تعداد صفحات 21
نویسنده رویا فرزین راد
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 12
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 101-81
زبان فارسی
کلید واژه حقوق بشر  قاچاق زنان  حقوق بين‌الملل  قاچاق انسان  حقوق زنان  اسناد بين‌المللی  حقوق بشر زنان  حقوق بین‌المللی زنان  زنان در حقوق بشر  کرامت انسانی  زنان در اسناد بین‌المللی  اسناد بين‌المللی حقوق زنان  قوانین حقوق بشر زنان  قوانین بين‌المللی حقوق بشر  نظام بين‌المللی حقوق بشر زنان  جرایم سازمان یافته  اسناد حقوق بشر  پیشگیری از قاچاق زنان  مقررات حقوق بین‌الملل  
چکیده زمینه و هدف: به رغم پیشرفت قابل ملاحظه حقوق زنان در نظام حقوقی بین‌المللی، آنان کماکان در معرض جرم‌هایی هستند که سبب نقض و حتی سلب حقوق بنیادین آن‌ها می‌شود. قاچاق زنان یکی از این نمونه‌های آشکار اینگونه جرم‌ها است، که با توجه به ماهیت پیچیده و وصف سازمان‌یافتگی آن، مورد توجه مجامع و کنوانسیون‌های بین‌المللی قرار گرفته است.
روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی به مطالعه اسناد بین‌المللی مرتبط با قاچاق زنان در سطح بین‌المللی می‌پردازد.
یافته‌ها: در سال‌های اخیر توجه به حقوق زنان در گفتمان بین‌المللی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، به گونه‌ای که اسناد و کنوانسیون‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی متعدد، تدابیری را در حوزه جرم‌انگاری، حمایت کیفری از بزه‌دیدگان و پیشگیری از بزه‌دیدگی زنان صورت داده‌اند. در تمامی این اسناد قاچاق زنان به عنوان تهدیدی علیه نظم جهانی شناخته شده است.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد حقوق بین‌الملل از ظرفیت‌های قابل توجهی برای مقابله با قاچاق زنان، حمایت از بزه‌دیدگان و پیشگیری از این جرم برخوردار است که البته نیازمند تکامل و پیشرفت است. در این راستا، پروتکل الحاق به کنوانسیون پالرمو پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را در تامین اهداف کشورها برای مبارزه موثر با قاچاق زنان به وجود آورده است. همچنین، استفاده از قابلیت‌های دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی به برخی اقسام قاچاق زنان می‌تواند شیوه کارایی برای مقابله با این بزهکاری سازمان‌یافته باشد.

کد مقاله 33784
تعداد بازدید 207

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397